Ønsker nullutslippssamfunn

– Jeg er overbevist om at at det er mulig og lønnsomt å få til lokalsamfunn helt uten utslipp på sikt, sier fylkestingsrepresentant Tor Olav Steine (V), og viser til blant annet Samsø i Danmark, som er selvforsynt med fornybar energi. Steine foreslår nå at fylkeskommunen skal støtte liknende prosjekter i Akershus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Tor Olav Steine

– Vi må få fart på omleggingen til samfunn basert på bærekraftige energiformer, sier Steine.

– Vårt fylke ville være tjent med å demonstrere hva som kan oppnås ved en bevisst satsing på en omlegging til bærekraftige lokalsamfunn, med utgangspunkt i allerede igangværende prosjekter som f.eks. økolandsbyen i Hurdal. Det vil gi betydelig større gjennomslag enn den Klimaplanen som vi allerede har, og som vi nå får fornyet, men som vil ha en tendens til å leve et lukket liv i en skuff, sier Steine.

Venstre vil få fart på overgangen til fornybar energi.

Venstres forslag skal opp i fylkestinget førstkommende torsdag. Venstre foreslår aktiv støtte til prosjekter som tar sikte på å utvikle bærekraftige samfunn for fremtidens nye energiregime, basert på følgende tiltak:

· Støtte til bygging av passivhus, dvs. hus med ekstremt lavt energiforbruk.
· Støtte til opprettelse av lokale næringsparker tilpasset økotankegangen.
· Opplegg for kollektivtrafikk for arbeidstakere som må finne arbeid utenfor lokalsamfunnet.
· Støtte til oppbygging av lokale energikilder, slik som jordvarme, vindmøller, solceller, forbrenning av halm og organisk materiale.
· Støtte til lokal dyrking av matvarer for kortreist mat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**