Uttalelse: Ti tiltak mot frafall i skolen

En av tre ungdommer faller ut av den videregående skolen. Oslo Venstres årsmøte presenterer derfor 10 tiltak som kan bidra til å redusere dette problemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Skole, elev, tavle, undervisning

Stort frafall: En av tre faller ut av videregående skole.

Flere må fullføre og bestå videregående opplæring — til kamp mot frafallet

En av tre ungdommer faller ut av skolen. Oslo Venstre presenterer derfor 10 tiltak som kan bidra til å redusere dette problemet.

Oslo Venstre mener at skolen ikke skal være en oppbevaringsplass, men når en av tre ungdommer ikke fullfører videregående opplæring i løpet av fem år, er dette et symptom på store strukturelle utfordringer i norsk skole. Det er godt dokumentert at den norske skolen reproduserer og til dels forsterker sosiale forskjeller, og vi vet at elevers karakterer og fravær fra grunnskolen har stor betydning for kompetanseoppnåelsen i videregående. Derfor vil mange av tiltakene for å løse dette problemet nødvendigvis starte tidlig, og man må se sammenheng mellom disse. Erfaringer viser klare sammenhenger mellom frafall og fravær. Det er derfor viktig at det settes sterkt fokus på fravær allerede på ungdomstrinnet på grunnskolen. Det er her holdningene skapes og mye av grunnlaget legges. Ugyldig fravær må få konsekvenser og hjemmet må trekkes inn.

Norskopplæring blant minoritetsspråklige skjer i en større sosial sammenheng enn kun på skolen, blant annet i hjemmet. Derfor må vi jobbe målbevisst med dette også på andre politikkarenaer. Oslo Venstre vil støtte og arbeide for å finne frem til ulike virkningsfulle tiltak for norskopplæring for de høyst forskjellige gruppene voksne minoritetsspråklige med innvandrerbakgrunn. Dette kan for eksempel gjøres ved bruk av tolker i dialog mellom skole og hjem.

Oslo Venstre vil bidra til arbeidet som nå er i gang, og fremmer derfor følgende liste med tiltak som kan iverksettes for å løse bortvalgsproblemet i videregående opplæring:

1. Tilpasset opplæring må fortsatt være et grunnleggende prinsipp for all utdannelse, og man må løfte dette i oppmerksomheten til alle lærere, elever, foreldre og politikere. Ved å gi elevene økt faglig valgfrihet kan man gi bedre tilpasset opplæring og skape motivasjon både i grunnskolen og videregående skole.
2. Overgangen mellom grunnskole og videregående opplæring må lettes, gjennom obligatoriske kartleggingssamtaler ved skolestart, bedre utveksling av informasjon om ungdommene mellom nivåene.
3. Samarbeidet mellom ulike nivåer i skolen, ulike skoleeiere, foreldre, elever, næringsliv og samfunn må manifesteres sterkere enn i dag. Kunnskapene om yrkesfag må styrkes i rådgivningstjenesten på ungdomstrinnet
4. Satsningen på læreren må utvides kraftig, blant annet ved å opprette en 5-årig lærerutdanning og ved å utvide mulighetene for etter- og videreutdanning.
5. Skolene trenger også flere assistenter, helsesøstere, skolebibliotekarer og rådgivere. I tillegg er godt samarbeid mellom både hjem og samfunn viktig.
6. Kompetanse på lavere nivå kan være løsningen for flere enn i dag. Dette løpet skal betraktes som et ordinært løp, ikke som et særskilt tiltak.
7. Teorimengden for yrkesfaglige utdanningsprogram må gjennomgås, for å avklare om hvorvidt denne er relevant i alle tilfeller eller ikke.
8. De økonomiske insitamentene som skal sikre elever læreplass etter to år i skole bør utvides, blant annet ved at arbeidsgiveravgiften for lærlinger avvikles.
9. Ungdommer som bor på hybel må få tilbud om ekstra oppfølging av skolen, dersom de ønsker dette.
10. Fortsatt styrking av lederskap i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**