Uttalelse: Sterk satsing på jernbanen

Årsmøtet i Oslo Venstre vil innføre Gardermobane-standard på strekningene Oslo-Ski, Oslo-Asker og Oslo-Lillestrøm, og igangsette arbeidet med nytt dobbeltspor mellom Oslo S og Lysaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Tog

Foto: E.Pedersen

En kollektivsatsing for framtiden:
-Sterk satsing på jernbane i nær- og fjerntrafikk!

Norge opplever for tiden en togkrise. Tilliten til NSB og Jernbaneverket er tynnslitt. Det mangler både vedlikehold og sporkapasitet. Dette merkes sterkest i lokaltrafikken i Stor-Oslo.

To tiltak er presserende:
• En vedlikeholdsstandard på infrastruktur som innfører samme standard som på Gardermobanen mellom Oslo-Ski, Oslo-Asker og Oslo-Lillestrøm.
• Omgående igangsetting av planarbeid for nytt dobbeltspor mellom Lysaker og Oslo S.

Venstre mener det er på tide med et høyt ambisjonsnivå for norsk jernbane. Dette er påkrevet for å sikre et fremtidsrettet næringsliv i klimasammenheng og for den enkelte reisende.

Nærtrafikksatsingen rundt Oslo henger sammen med en tilsvarende satsing rundt de store byene, i Intercity-triangelet på Østlandet og sterkt forkortede reisetider mellom Oslo og de andre store byene i Sør-Norge.

Linjene mot Stockholm, Gøteborg og København må oppgraderes som start på en kobling mot det europeiske høyhastighetsnettet.

Oslo Venstre krever derfor at:
– Innfasing av Gardermobanestandard på infrastrukturen i Stor-Oslo i løpet av 5 år.
– Igangsetting av planarbeid for nytt dobbeltspor mellom Lysaker og Oslo S så raskt som mulig, og med ferdigstilling i løpet av ti år.
– Reisetiden fra Oslo til endepunktene i Intercity-trianglet (Lillehammer, Halden, Skien) kortes ned til maksimalt 80 minutter innen 2020
– Reisetiden mellom Oslo og Bergen/Trondheim kortes ned til maksimalt fire timer, og mellom Oslo og Kristiansand til maksimalt tre timer innen 2020
-Oppgradering av linjene mot Stockholm og Gøteborg/København som start på en satsing for å knytte Norge til det europeiske høyhastighetsnettet.
– Offentlig-privat samarbeid brukes aktivt som virkemiddel for finansiering og gjennomføring av togsatsingen
– Jernbanesatsningen opp-prioriteres kraftig i statsbudsjettet allerede f.o.m. 2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**