Østfold Venstre vil ha mer makt til folket!

Østfold Venstres årsmøte 13. februar i Halden vedtok å flytte mer makt til kommunene fra staten og byråkratiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Valg

Foto: Nettstedet www.sxc.hu

Østfold Venstre ønsker mindre overstyring og øremerking fra staten. Vi vil styrke det lokale selvstyret ved å flytte makt til lokaldemokratiet. Da kan folk få innflytelse over egen hverdag gjennom lokalvalg.

Det siste forslaget er en felles statlig skjenkestopp, eller leggetid, over hele landet. Venstre tror at lokalpolitikere er best egnet til å vurdere lokale forhold.

Skal noen få mer makt, må andre ha mindre. Venstre vil at kommunene må beholde mer av egne skatteinntekter, og få økt frihet til å sette sitt eget skattenivå. Dagens system, hvor det eneste virkemidlet kommunene har er eiendomsskatten, setter fokus på å dele fremfor å skape. Med større frihet og flere virkemidler vil de lokale valgkampene ikke bare bli en debatt for/mot eiendomsskatt, men om hvordan kommunen kan få de beste skolene, de laveste klimautslippene, og det største mangfoldet. Dette vil revitalisere lokaldemokratiet.

Venstre ser med skepsis på at antallet statlig ansatte og direktorater eser ut. Denne utviklingen henger sammen med regjeringens tro på at nasjonal politikk kan styre enkeltmenneskers liv.

For å kunne skape et godt samfunn er det derfor avgjørende at vi har sterke og handlekraftige kommuner. I et liberalt demokrati tror man på at makten skal komme nedenfra. Det er viktig at det skal være innbyggerne som former staten, og ikke staten som former innbyggerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**