Miljøbevaring og utforskning av våtmarker og innsjøer

Elin Marie S. Tveter fremmet på vegne av Stokke Venstre, et forslag til politisk uttalelse på fylkesårsmøtet som gikk på betydningen som våre våtmarker og innsjøer har i et biologisk mangfold. Hun kom også inn på hvordan en aktiv bruk av hvordan den økologiske rikdommen bedre kunne utnyttes som et læremiddel i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Elin Marie S. Tveter på fylkesårsmøtet i Larvik

Foto: Kåre Pettersen

Uttalelsen ble av redaksjonskomiteen foreslått med følgende tekst:
Venstre vil bevare våtmarker og innsjøer i Norge gjennom aktiv bruk, bevisstgjøring og utforsking, og ved å utarbeide materialet "Den økologiske rikdommen" for bruk som læremiddel i skolen.

Noe av bakgrunnen for forslaget
Norge består for en stor del av fjellgrunn med store vannressurser som resultat. Vann er forbundet med alle typer liv og vann gir en livskvalitet av stor verdi for det biologiske mangfoldet.
Våre mange våtmarker er en del av dette, og som nå trues av gjengroing og destruksjon pga. manglende skjøtselsplaner. Vi ser dette gjelder både for innlandsområder så vel som områder i Oslofjorden.

FN har utpekt 2010 som det internasjonale naturmangfoldsåret.

Vann, våtmarker og innsjøer er alle økosystem av basal betydning for miljøet. Norge har nasjonale og internasjonale forpliktelser til å ivareta disse viktige områdene, som for eksempel Akersvannet, Borrekilen, Hemskilen m.fl., både som rekreasjon, sports- nær- miljø og utviklingsarenaer for alle typer livsformer m.m.

Norges forskningsmiljøer, skoler og lokale miljøer må være aktive og ha en grundig beredskap i våtmarks- vannmarks og innsjøsaker. Dette kan skje ved en rett prioritering og fokus, en målsetting om aktiv bruk og ivaretakelse, konkrete planer for skole og lokalmiljø om bruk av områdene.

Vi må ha en visjon om å bidra til utvikling, utforskning og bevaring av våtmarker og innsjøer i Norge, med mål om å presentere "den økologiske rikdommen " som et læremiddel i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**