Forbud mot flatsprenging

Venstre har lenge kjempa aleine i planutvalet mot flatsprenging av bustadfelt. Men nå begynner også andre parti i kommuneplanutvalet å støtte Venstres kamp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Les meir her frå Agderposten:

Forbud mot flatsprenging

Kommuneplanutvalget gir enstemmig et klart signal om at det heretter skal være slutt på flatsprenging i nye boligfelt. Både terreng og vegetasjon skal spares i større grad.

(Vidar Fløde [email protected] 977 07 707)

– Det er veldig greoit for oss i administrasjonen å få så klare signal. Det betyr at vi har dekning for å væree tøffere når vi går i møte med utbyggere, fremholdt kommuneplanlegger Kristin Fløystad i møtet i kommuneplanutvalget før helgen.

For flatt på Engene

Debatten kom opp etter at kommuneplanutvalget var på befaring i de nye boligfeltene i Nidelvåsen og på Engene. Selv om politikerne var enige om at Engene er blitt et flott boligfelt, og et godt sted å bo, var man enige om at det var blitt i overkant flatt – sammenholdt med det kuperte skogterrenget rundt.

Det var Rune Sævre (SV) som tok opp temaet:

– Her er det skutt bort åser på en måte som gjør at jeg får frysninger. Hvis vi er tverrpolitisk enige, som jeg trodde vi var, hvorfor gis dedt da ikke utslag i de plassene vi velger ut for utbygging? spurte Sævre.

– Må bli tøffere

– Vi må bli mye tøffere når det gjelder å forlange at det ikke skal flatsprenges, støttet utvalgsleder Robert C. Nordli (Ap). For øvrig litt i kontrast til det partiets gruppeleder Nils J. Nilsen ga uttrykk for i planutvalget under en befaring nettopp på Engene i mai 2008. Da støttet Nilsen Ingebjørg Godskesen (Frp) i at det viktigste er å unngå flatsprenging på toppene, og at det blir bedre når hagene kommer..

Jan Kløvstad

Foto: E.Pedersen

Den gang var det Jan Kløvstad som tok opp temaet.

I kommmuneplanutvalgets møte sist uke takket Kløvstad blidt for støtte i kampen mot flatprenging. Men minnet om at det er to utvalg som styrer her: Kommuneplanutvalget og planutvalget.

Også Frp

Nå fikk han for øvrig også støtte fra Anders Kylland (Frp): – Utbyggere ønsker ofte større utnyttelsesgrad for å tjene mer penger. Da må vi være tøffere. Dette er også nedfelt i kommuneplanen, påpekte Kylland som også sitter i planutvalget som behandler detaljplanene.

– Jeg tror det er stor tverrpolitisk enighet om dette, konkluderte han.

Og administrasjonen lovet å ta med signalene videre når nye detaljplaner skal vurderes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**