Dobbelt jernbanespor i Østfold nå!

Østfold Venstres årsmøte i Halden 13. februar 2010 krever konkrete tiltak og handling for dobbeltsporet jernbane fra Oslo S til Kornsjø nå!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Toget kommer

Foto: E.Pedersen

Gjennomføringen av dobbelt jernbanespor gjennom Østfold bremses av manglende ressurser og manglende politisk handleevne. Østfold Venstre ønsker å sette ut prosjektering av dobbeltspor fra Kambo til Kornsjø på internasjonalt anbud, og krever at utbygging av dobbeltspor Oslo-Ski forseres.

Den siste vinteren har vært preget av et dårlig transporttilbud for Østfolds mange pendlere. I tillegg er kapasiteten for transport av gods på jernbanen gjennom fylket alt for dårlig. Jernbanen bidrar i utgangspunktet med en viktig miljøgevinst både gjennom lavere utslipp av klimagasser, og gjennom å avlaste veiene gjennom fylket. Dagens jernbanestrekninger gjennom Østfold er ikke i stand til å opprettholde et akseptabelt nivå, verken når det gjelder transport av personer eller gods.

Dette problemet kan i stor grad løses med et fullstendig dobbeltspor gjennom Østfold, og nytt dobbeltspor fra Oslo til Ski. Dette er det i utgangspunktet bred politisk enighet om. På tross av at problematikken har vært kjent lenge, er det svært få resultater å se.

For å få fart på jernbaneutbyggingen krever derfor Østfold Venstre at;

– Samtlige berørte Østfold-kommuner snarest tar høyde for utbygging av dobbeltspor i sine kommuneplaner. Planene skal tilfredsstille Jernbaneverkets krav til kurvatur og sikkerhetsavstander.
– Prosjektering av dobbeltspor fra Kambo til Kornsjø settes ut på internasjonalt anbud snarest.
– Jernbaneverket pålegges å gå i dialog med svenske myndigheter om trasévalg og samordning av planer.
– Nytt spor Oslo S – Ski bygges ut umiddelbart.
– Tilhørende infrastruktur for godstransport skal inkluderes i prosjekteringen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**