Venstre ønsker et mangfold av innbyggere

Venstres innvandrings- og integreringspolitikk baserer seg på liberale prinsipper om at alle mennesker har en grunnleggende frihet, ansvar for hverandre og gjensidige rettigheter og plikter. Oppland Venstre mener Norge hadde vært et fattigere samfunn, både materielt og kulturelt uten innvandrernes innsats og deltagelse. Les hele uttalelsen fra årsmøte

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Oppland Venstre — ønsker et mangfold av innbyggere

Integreringspolitikken har på mange områder vært vellykket. Men det flerkulturelle samfunnet bringer også med seg problemer og utfordringer som et politisk parti må ta tak og levere svar på. Vi kan for eksempel ikke akseptere at enkelte innvandrergrupper i dag står mer eller mindre utenfor samfunnet. Dette åpner for nye sosiale underklasser, fattigdom og økt kriminalitet.

I dag er enkelte innvandrergrupper overrepresentert blant arbeidsløse, på enkelte kriminalitetsstatistikker og mange innvandrerbarn sliter på skolen. Dette ser vi i Oppland Venstre på som et varsku om at vi trenger en bedre integreringspolitikk.

Derfor vil Oppland Venstre jobbe for:
– At anbudsprinsippet ikke skal være styrende for mottaksdrift, kvalitet skal avgjøre. Kommunen kan være en aktuell driver.
– At vi har fokus på enkeltmennesket i gruppa. Viktig at menneskets ressurser får fokus, at den enkelte får delta i samfunnet fra første dag gjennom skole, arbeid, aktiviteter og vennskapsforhold. Språkopplæringen må bli bedre.
– Innvandrernes realkompetanse skal kartlegges, slik at de kan få ta i bruk sine ressurser og utdanning i sitt nye liv.
– At integreringsarbeidet blir prioritert og godt organisert, både frivillig og lønnet arbeid. En internasjonal komité i kommunen kan sikre innvandrere som aktive deltakere i samfunnet, også i styrende organer.
– At de som har behov for behandling får kvalifisert hjelp.
– At både asylsøkere og arbeidsinnvandrere skal møte krav og ha rettigheter på lik linje som etniske nordmenn. Det er en menneskerett å bli stilt krav til!
– At den gjensidige kunnskapen og innsikten om hverandres kultur og religion økes.

Uttalelse fra Oppland Venstres årsmøte 14.2.10

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**