Uttalelse: Sats på jernbanen i Telemark

I Nasjonal Transportplan (NTP) 2010 — 2019 og i Statsbudsjettet har Stortinget sagt at; «Høyhastighetsdimensjonering for nye linjer og strekninger som kan tenkes å inngå i et framtidig høyhastighetsnett, skal være minimum 250 km/t.»

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


I Nasjonal Transportplan 2010 — 2019 ble det i perioden 2010 til 2013 satt av 776 millioner kroner slik at arbeidene med ny moderne jernbane mellom Larvik og Grenland kunne starte. For å oppnå en moderne høyhastighetsbane på denne strekningen, og senere utbygging mot Midt Telemark og Kristiansand, må det utarbeides planer for høyfartstog snarest. For ikke å forsinke arbeidet med Eidangertunnelen eller pådra seg store utgifter for senere tilpassinger må denne strekningen prioriteres i planarbeidet.

Dette planarbeidet må utføres av kompetente, og om nødvendig, utenlandske fagmiljøer. Arbeidet må ha høy prioritet for å innfri den tidsrammen Jernbaneverket har sagt at det er mulig å bygge moderne dobbeltspor på strekningen innen NTP perioden. Venstre forutsetter at Stortinget vedtar bevilgninger slik at ny bane med reell høyhastighet på strekningen Larvik-Grenland kan være ferdig i første del av neste periode i Nasjonal Transportplan.

Ny høyhastighetstrase mellom Larvik og Grenland er en forutsetning for en ny moderne Sørvestbanetrase fra Grenland til Kristiansand.

Norsk Bane AS har i en årrekke arbeidet for høyhastighetstog gjennom Telemark over Haukeli til Bergen/Haugesund/Stavanger. Senere er det også presentert planer for et komplett nettverk av høyhastighetstraseer i Sør Norge.

Moderne høyhastighets tognett er god klimapolitikk ved at det gir vesentlig reduksjon i innenlands flytrafikk, biltrafikk og ikke minst godstransport langs veiene. Reell høyhastighet er fremtidens jernbane og vil ha stor positiv effekt for næringsliv og bosetting.

I det videre arbeidet for høyhastighetstog må Regjeringen også bygge på det arbeid Norsk Bane AS og Deutsche Bahn har utført for å oppnå reell høyhastighet på de nye strekningene.

Telemark Venstre beklager sterkt at Regjeringen ikke vil opprettholde persontrafikken på Bratsbergbanen. Det finnes ingen reelle kollektive alternativer til banen som skal være bindeleddet mellom et samordnet rutetilbud i øvre deler av Telemark og Grenland. Jernbanedrift er statens ansvar. Fylkeskommunen må derfor snarest tilbakeføre sitt ansvar for Bratsbergbanen til staten slik at denne strekningen likebehandles med andre tilsvarende regionale banestrekninger.

Telemark Venstre støtter Telemark Fylkeskommunes arbeid for å utrede mulighetene for et helhetlig jernbanetilbud (Vestfoldbanen /Sørlandsbanen/Bratsbergbanen) i Telemark.

Sørlandsbanen skal opprettholdes. NSB må øke tilbudet på Sørlandsbanen med et morgentog fra Lunde/Bø til Kongsberg/Oslo/Gardermoen/Eidsvoll og et tilsvarende kveldstog fra Eidsvoll til Lunde. Dette vil gjøre det mulig å bruke tog til arbeidsreiser, til/fra Gardermoen og for arbeidspendling til Kongsberg som har økt med 60 % fra 2000 til 2007.

Årsmøte i Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**