Uttalelse: Sats på den videregående skolen i Telemark

Venstre vil ha en god offentlig skole som gir alle like muligheter til kunnskap. Skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner. Lærerens faglige og pedagogiske kompetanse er avgjørende for elevers læringsutbytte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Telemark bruker i dag 796 millioner kroner på videregående opplæring.
Det er viktig at disse ressursene brukes slik at målsettingen i forrige avsnitt oppnåes.

Det er for mange elever og lærlinger som slutter i den videregående skolen i Telemark.

Telemark Venstre vil:

– ha tettere oppfølgning av hver elev det første året på skolen bl.a. ved kontaktlærerordningen.
– bedre samhandling mellom kontaktlærer og faglærer.
– tettere samarbeid mellom ungdomsskolen og den videregående skolen slik at overgangen til videregående skole for elevene blir bedre.
– rådgiverne både i grunnskole og videregående skole må få økt sin kompetanse.
– skolen må få frihet til å ha fokus på den enkelte elevs egenskaper og behov, framfor pålagt antall timer teoretisk undervisning.

Det er behov for å øke lærernes kompetanse i den videregående skolen i Telemark.

Telemark Venstre vil:
– øke bevilgningene til kompetanseprogram for lærerne årlig med 3 mill kr.
(2010: Kr.1,76 mill fra staten og Kr.3 mill i Telemark Fylkeskommunes eget budsjett.)
– frigjøre lærerne fra byråkratisk papirarbeid for å få mer tid til forberedelse og direkte elevoppfølgning.
– i samråd med lærerne innføre en systematisk evaluering av lærerne slik at den enkelte lærer kan få tilbakemelding på sitt arbeid fra skoleledelse, kolleger og elever som hjelpemiddel for å øke kvaliteten på undervisningen.
– spesielt fokus på kompetanse for pedagogisk bruk av IKT.

Det er nødvendig å få bedre resultater i den videregående skolen i Telemark.

Telemark Venstre vil:
– systematisk måle resultatene slik at skoleledelse, lærere, elever og foreldre kan
se om kvaliteten på undervisningen er god nok og dermed et hjelpemiddel for å sette
inn økte ressurser økonomisk og pedagogisk for å få bedre resultater.
– legge økt vekt på matematikk der Telemark ligger under landsgjennomsnittet.
– kontakten mellom skolen og de foresatte må bedres slik at foreldrene er kjent med elevens skolesituasjon; både sosialt og faglig.

Det er systematisk arbeid over tid med fokus på de områder hvor skoen trykker som gir resultater.
Telemark Venstre vil gjennom sine representanter i kommunestyret og fylkesting bidra til
at kvalitetens på de videregående skolene i Telemark kan bli enda bedre.

Årsmøte i Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**