Mangfold og nyvalg i Østfold Venstre

Geir Helge Sandsmark ble valgt som ny leder, lørdag 13. februar, da Østfold Venstre holdt årsmøte i Kaserna på Fredriksten festning i Halden .

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Ledertrioen i Østfold Venstre: Maren Hersleth Holsen (politisk nestleder), Geir Helge Sandsmark (led

Foto: Cathrine Orm, Østfold Venstre

Delegatene startet politikkutviklingen allerede fredag med temamøte om mangfold der vertslaget i Halden hadde hovedansvaret, og Venstres generalsekretær, Terje Breivik, innledet sammen med Mona Johnsen, Per Magnus Finnanger Sandsmark og Gerard Doetjes. Her ble blant annet begrepet integrering gjenstand for kritisk debatt.

Flere av debattantene ønsker en politikk der mangfold, muligheter og samfunnsdeltakelse på enkeltmenneskets premisser er viktigere enn tvangstilpasning. Temamøtet er et ledd i Venstres utvikling av ny politikk for innvandring og kulturelt mangfold som skal vedtas på Venstres landsmøte i Sarpsborg i april.

Årsmøtet vedtok også uttalelser om jernbane og nye oppgaver for lokaldemokratiet.
– Dette blir viktige temaer framover mot valget i 2011 sier den nyvalgte lederen, som legger vekt på bidrag fra engasjerte enkeltmennesker i utviklingen av det nye fylkestingsprogrammet.

Det var lyst til kampvotering for ledervervet mellom sittende leder Sindre W Mork, Moss og Geir Helge Sandsmark, Halden. Denne ble avblåst idet Mork valgte å trekke sitt kandidatur samtidig som han holdt et flammende innlegg for motkandidaten. Sandsmark ble da valgt ved akklamasjon fra de 44 frammøtte delegatene.

Etter årsmøtet består styret for øvrig av politisk nestleder Maren Hersleth Holsen, Eidsberg (ikke på valg), organisatorisk nestleder, Per Elling Braseth-Ellingsen, Fredrikstad (ny), sekretær Gerard Doetjes, Fredrikstad (ny), kasserer Henry Mogstad, Moss (ikke på valg), styremedlemmer Atoosa P-J Thunem, Halden (ny), Christian Holstad Lilleng, Råde(ny) og Cathrine Orm, Moss (ikke på valg). I tillegg er Britt Fladmark Holta, Østfold Venstrekvinnelag og Per Magnus Finnanger Sandsmark, Østfold Unge Venstre, medlemmer av Østfold Venstres styre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**