Krever et uavhengig branntilsyn!

Alstahaug Venstre ønsker et uavhengig branntilsyn. Det er ikke riktig at kommunene skal føre kontroll av seg selv, heter det i uttalelsen som Alstahaug Venstre sendte til Nordland Venstres årsmøte for behandling. Uttalelsen ble av årsmøtet vedtatt oversendt til stortingsgruppen. Les hele uttalelsen her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Et uavhengig tilsynsorgan bør vurderes for økt brannsikkerhet i kommunale bygg

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har viet brannsikkerhet ved sykehjem og omsorgsboliger stor oppmerksomhet. Dette fordi en brann i slike bygg kan få store konsekvenser hvis håndtering av branntilløp eller evakuering feiler.

For kommunale bygg er det kommunen som huseier sitt ansvar å sørge for at vedovner, pipe, elektrisk apparatur og det elektriske nettet tilfredsstiller de branntekniske krav som er satt ut fra byggets bruk. Ansvaret for kontroll og brannforebyggende tilsyn av kommunale bygg ligger på kommunale brannvernmyndigheter og kraftselskap eller el – tilsyn. Dette betyr at kommunene selv har ansvaret for at den kommunale byggmassen tilfredsstiller gitte branntekniske krav, samtidig som det er kommunene sin egen brannvernmyndighet som skal føre tilsyn med disse boligene. Dette har i enkelte tilfeller vist seg å være svært uheldig.

Rent prinsipielt mener Alstahaug Venstre at det ikke er heldig at en kommune skal ha anledning til å føre tilsyn over seg selv. Dette blir som "bukken å havresekken". Derfor mener Alstahaug Venstre at tiden er inne for å vurdere å frata kommunene sin tilsynsmyndighet over egen kommunal eiendom, og i stede få etablert et uavhengig tilsynsorgan. Dette for å bedre brannsikkerheten i de kommunale byggene, og for å sikre at beboere i kommunale bygg skal kunne stole på at eier (kommunen) ivaretar brannsikkerheten tilfredsstillende.

Alstahaug Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**