Ja til havutsikt i sentrum!

Alstahaug Venstre ønsker å bevare Sandnessjøen som kystby, og er derfor bekymret over at det gis dispensasjoner fra gjeldende reguleringsplaner som lukker byen mot sjøen. Alstahaug Venstre ønsker derfor å avvente behandling av nye reguleringplaner i sentrum inntil at sentrumsplanen er blitt utarbeidet. Les uttalelsen fra årsmøtet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Ja til havutsikt i sentrum!

Alstahaug Venstre vil bevare Sandnessjøen som kystby. Nærhet til sjøen gir Sandnessjøen sentrum et unik særpreg. Dette særpreget må vi ta vare på, noe som forøvrig er ivaretatt i gjeldende reguleringsplaner. Dessverre etterleves ikke intensjonen i de vedtatte planene. I stedet fører godkjenning av private enkeltstående reguleringsplanforslag til at sentrum lukkes mot sjøen. Sist i den vedtatte reguleringsplanen for Nye Skansen og Sjøbergsgate. En ny privat reguleringsplan er også under utarbeidelse (Karivika). Denne vil føre til en markant reduksjon av havutsikten i sentrum.

Alstahaug Venstre vil påpeke viktigheten med en helhetlig sentrumsplan. Utviklingen av sentrum bør ikke styres av tilfeldige private reguleringsplaner. Alstahaug Venstre foreslår derfor at behandling av alle nye private reguleringsplanforslag utsettes til sentrumsplanen er blitt vedtatt.

Alstahaug Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**