Fra klimakrise næringslivsoptimisme i distriktene

Distrikts-Norge står for en vesentlig del av landets verdiskaping. Samtidig er utviklingen i store deler av distrikts-Norge bekymringsfull – med fraflytting og synkende folketall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

(Gjøvik Snøndag 14.02.2010. Vedtatt som uttalelse fra årsmøtet)

Framtidas løsninger innen klima og miljøteknologi, finnes i hodene og hendene på de frie borgere av samfunnet, ikke hos politikere. Venstre innrømmer at politisk vilje ikke alene kan løse klima- og miljøproblematikken, det er en oppgave som fellesskapet må stå sammen om. Det er til syvende og sist næringslivet som skal utvikle og foredle miljøteknologien. Derfor ønsker Oppland Venstre i større grad å fremme næringsutvikling og verdiskaping i distriktene. Landbruket vil stå for en betydelig del av den nye energiproduksjonen, som vil følge av den teknologiske utviklingen. Dette vil bidra til å sikre bondens muligheter til videreutvikling og økt lønnsomhet.

Oppland Venstre ønsker at bedrifter, som forsker på- og utvikler produkter som fremmer klima og miljøgevinst, skal få gode og stabile vilkår. På den måten kan næringslivet utvikle seg og bli mer robust. På denne måten kan vi skifte over fra en oljebasert økonomi, til en klimatilpasset økonomi. Oppland Venstre mener at det ligger store muligheter for innlandet, men også for hele landet i å sette miljøpolitikken ut i næringspraksis.

Derfor vil Oppland Venstre:
1. Øke støtten til forskning og utdanning innen klima, miljøteknologi og økologisk landbruk.
2. Sørge for forutsigbarhet for næringslivet for å skape framtidsoptimisme og investeringslyst.
3. Legge til rette for nyskapende miljø og klimavennlig næringsvirksomhet og landbruk, ved grønne skatter og bedre lokale støtteordninger.

Uttalelse fra Oppland Venstres årsmøte 14.2.10

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**