Bolyst i distriktene

Langt flere oppgaver må tildeles kommunene enn hva som er praksis i dag. Dette vil bidra til mer robuste kommuner med større, bedre og mer interessante fagmiljøer. Videre må det settes fokus på desentralisert utdanning vedtok Oppland Venstre på sitt årsmøte. Les hele uttalelsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Bolyst i distriktene
Distriktsnorge står for en vesentlig del av landets verdiskaping. Samtidig er utviklingen i distriktene bekymringsfull med fraflytting og synkende folketall.
For å snu trenden og få økt tilflytting til distriktene må det arbeides på flere områder.
Venstre mener at en vellykket distriktspolitikk forutsetter økt lønnsomhet i landbruket og i landbruksrelaterte næringer. Landbruket er selve ryggraden i bygdene, og mer av verdiskapingen som gjøres her må bli igjen her.
Det må arbeides aktivt med stedsutvikling, og botilbud på de enkelte steders premisser og i tråd med et godt jordvern. Dette gjelder regionsentre/byer, større tettsteder og grender. Bildet er sammensatt: Det er behov for store fagmiljøer i distriktene, samtidig som grendene er viktige i bo-bildet: De representerer unik natur, gode bomuligheter med rom og plass rundt seg, og nære forhold folk imellom.
Standarden på infrastrukturen må bedres, og spesielt må det settes fokus på høyhastighetsbane slik at tog på sikt kan bli et reelt alternativ til fly. Slik vil avstanden til nærmeste store by bli langt mindre. Dette vil bidra til å styrke allerede etablert industri og næring, og skape større attraktivitet for etablering av ny næring. Det vil også gi kortere pendlingveg og dermed mindre smertegrense på bosetting.
Langt flere oppgaver må tildeles kommunene enn hva som er praksis i dag. Dette vil bidra til mer robuste kommuner med større, bedre og mer interessante fagmiljøer. Videre må det settes fokus på desentralisert utdanning. Høgskolene må styrkes og det må knyttes tettere bånd mot fagmiljø i området. Slik kan en bidra til at “utdanningsstrømmen” ikke ensidig går fra bygda til byen — men også omvendt.

Uttalelse fra Oppland Venstres årsmøte 14.2.10

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**