Åsen som bymark!

Under årsmøtet i Alstahaug Venstre ble det vedtatt en uttalelse angående Åsen som bymark. Alstahaug Venstre er bekymret over at Åsen “spises opp” bit for bit, og ønsker derfor å få på plass en markagrense. Les hele uttalelsen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Åsen som bymark — en markagrense må realiseres

Alstahaug Venstre gikk til valg med et partiprogram som sier at vi skal arbeide for å bevare grønne lunger i tettbebygd strøk. Alstahaug Venstre gikk også til valg på å arbeide for en "Marka – grense", slik at Åsen blir fredet mot inngrep. Ut i fra miljøhensyn er vi positive til potensielle fortettingsområder, men vi kan ikke akseptere fortetting som argument når dette skjer på bekostning av verdifulle friluftsområder. Friluftsområder som benyttes av skolene, barnehagene og lokalbefolkningen.

Planutvalget vedtok den 12. november 2009 å igangsette planarbeid for del av Stamnesmarka, bedre kjent som del av Åsen. Med andre ord er det nå satt i gang en planprosess med den hensikt å anlegge boligtomter i en viktig del av Åsen. Denne planprosessen støttes ikke av Alstahaug Venstre.

Alstahaug Venstres syn på friluftsområder har også tidligere vært tatt opp i ulike politiske fora. Saken er nå blitt aktualisert i og med at planutvalget har vedtatt å sette i gang nevnte planprosess. Det synes nå klart for Alstahaug Venstre at prosessen med å vedta en Marka-grense må tas opp for realisering. Dette for å unngå at Åsen "spises opp" bit for bit, og for at Sandnessjøens særpreg, med uberørt natur helt inn til sentrumsbebyggelsen, skal forsvinne.

Alstahaug Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**