Målet er at det skal være sammenhengende sykkelveier i en radius på 20 km rundt Oslo, og 10 km rundt trafikk-knutepunkter i Akershus.
Akersus Venstre mener det vil være lønnsomt å bygge ut sykkelveier både med tanke på folkehelse og miljø. Det skal være enkelt å komme seg til og fra jobb, skole og trafikk-knutepunktet med sykkel.
Transportøkonomisk Institutt (TØI) hevder at 100 000 nye syklister i året vil innebære en økonomisk besparelse på 3 mrd. i året. Økt fokus på sykkelveier i f. Eks. Trondeheim og Grimstad har ført til at flere velger sykkel framfor bil. Det er for dårlig at Norges mest befolkede område ikke er bedre tilrettelagt for syklister.
Akershus Venstre mener man bør bruke deler av spillemidlene for å prosjektfinansiere sykkelveier, og at man må se utbygging av sykkelveier i sammheng med andre store veibyggingsprosjekter. Innefor en 10 km radius bør sykkelveier komme som en rekkefølgebestemmelse i veiprosjekter.
Akershus Venstre vil:
– Ha sammenhengende sykkelveier i Oslo og Akershus innen 2020
– Etablere en statlig støtteordning for flere trygge gang- og sykkelveier, etter modell fra den statlige belønningsordningen for kollektivtrafikk.