Køprising må på plass som restriktivt tiltak!

I dag behandler komite for miljø og byutvikling Bergen kommunes innspill til søknad om belønningsmidler til Bergensområdet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Det er helt opplagt at køprising må med blant de restriktive tiltakene som innføres for å gi Bergensområdet maksimalt med belønningsmidler fra staten. Tiltakene byrådet vil innføre er vel og bra men neppe nok til å gi Bergen særlig mye i belønningsmidler, det sier Bystyrerepresentant for Venstre og medlem av komite for miljø og byutvikling, Sara Henriksen.

Vinter Bergen

– Det er nesten fascinerende å se hvor konsekvent byrådet forsøker å unngå køprising selv om all erfaring viser at dette må innføres både for å få ned luftforurensningen i Bergen og for å få maksimalt ut av belønningsmidlene, fortsetter Henriksen.

– Foruten køprising mener Venstre det er viktig å ha utvidelse av trolleybussnettet til Paradis og via Løvstakktunnelen til Fyllingsdalen. I tilegg må busskorespondansen for passasjerene som reiser med Beinveien bedres bedtraktelig, sier Henriksen.

Sara Henriksen

– Nå har vi en gylden sjangse til å styrke kollektivtilbudet i Bergen betraktelig, det er tragisk hvis Bergen blir sittende igjen med småpenger grunnet det politiske flertallet i bystyret og fylkestingets feighet og kortsiktige populistiske tenkning og redsel for å innføre køprising, avslutter Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**