Seks dager sparte 2,2 millioner kilowattimer årlig

Venstre er storfornøyd etter at Ipark Eiendom bøyde unna og aksepterte strengere energiklasse. Det ble klart da kommunalstyret for byutvikling på ny fikk saken til bebyggelsesplanen på universitetsområdet til behandling torsdag kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Planområdet på Universitetsområdet er på ca 50 daa og kan totalt romme over 55000 m2 BRA.

Helge Solum Larsen 1

Foto: Vidar Grundetjern

—Selv om regjeringen ikke har gitt oss de virkemidlene vi skulle hatt for å kunne stille krav til lavenergi og passivhusstandard, bruker vi muligheten til å be utbyggere vurdere dette, sier nestlederen i byutvikling, Helge Solum Larsen. Han fikk rett i at det var mulig å utfordre utbyggeren til strengere krav.
-Vi har regnet konservativt på hva denne enkeltsaken betyr. Differansen mellom gjeldende TEK og vårt krav er en årlig innsparing på rundt 2,2 millioner kilowattimer.

I den opprinnelige planen slo utbyggeren fast at de sto på nivået i dagens TEK. 21 januar vedtok byutvikling etter forslag fra Solum Larsen å be om at administrasjonen gå en ny runde med utbyggeren. Utbyggeren aksepterte kravet 27. januar, seks dager senere.

– Dette kan stå som eksempel på hva aktiv politikk på dette området faktisk betyr, sier Solum Larsen. – At ikke regjeringen straks griper denne muligheten for god energi- og klimapolitikk er ubegripelig. Gi kommunene rett til å stille lokale krav, da vil det bli tatt klimaansvar.

Venstre i Stavanger har tidligere, i flere andre saker, også fått støtte for strengere energikrav enn det teknisk forskrift (TEK) krever. For Stavanger kommunes egne prosjekter er det nå passivhusstandard som gjelder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**