Togsatsing nå – også utenfor Østlandet!

Hordaland Venstre etterlyser en nasjonal togsatsing som gjør toget konkurransedyktig med fly, privatbiler og trailere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Oslotoget

Klimakrisen forplikter oss til å prioritere samferdselsprosjekt som får flere til å reise miljøvennlig. Dette vil gi store gevinster i form av bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet, næringsutvikling og miljø.

Opprusting av Bergensbanen, Dovrebanen og Sørlandsbanen er ikke alternativer til et fremtidig lyntogprosjekt, men starten på en fremtidsrettet jernbane mellom Norges største byer. Enten fremtidens lyntogstrekning skal gå i nye traseer, eller basere seg på de eksisterende, vil det være behov for disse banene i lang tid fremover. Derfor må ikke visjonene om lyntog bli en unnskyldning for ikke å ruste opp regionlinjene nå, slik regjeringen og stortingsflertallet dessverre har lagt opp til i gjeldende Nasjonal Transportplan (NTP).

Venstre har i sitt alternative forslag til NTP vist at det er mulig å finansiere en nasjonal togsatsing som gir reisetider på 4 timer mellom Oslo — Bergen og Oslo-Trondheim, 3 timer Oslo – Kr. Sand og 80 minutter Oslo – Skien/Halden/Lillehammer. Hordaland Venstre oppfordrer nå til en nasjonal mobilisering for å kreve at disse prosjektene realiseres innen 2020.

Det er ikke bare miljøet som vil dra fordeler av et raskere jernbanenett. Det vil også være svært viktig for næringslivet å ha et reelt alternativ til fly. Med kortere reisetider vil nok mange velge komfort fremfor kø på flyplassene. Innkorting i reisetiden vil også effektivisere godstransporten i store deler av landet.

Fremtidsrettede politikere brukte et helt statsbudsjett på å realisere Bergensbanen i 1909. Regjeringen lot en unik mulighet gå fra seg i klimaåret 2009 da Bergensbanen var 100 år. Men det er fortsatt mulig å realisere en nasjonal togsatsing som står ferdig innen 2020!

Toget Bergen
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**