Drives Grimstadskolen forsvarlig?

I forbindelse med at det ble kjent i høst at Fylkesmannen skulle føre tilsyn med Grimstad ungdomsskole i forhold til Opplæringsloven § 8 — 2 om organisering av klasser og grupper, sto rektor Svein Pedersen frem over to sider i vår avis og forsvarte skolens system med nivådeling, med at alle var fornøyde. Her kan jeg ikke forstå annet enn at han snakket mot bedre vitende. Det har vært kritiske røster til dette systemet over flere år, noe som jevnlig har kommet frem blant annet på foreldremøter. Adressa fulgte opp på lederplass med å gi støtte til skolens forsøk på å etterkomme kravene om å gi tilpasset undervisning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Kravene til å gi tilpasset opplæring er store og gir skolene landet over store utfordringer og forsøk på å løse dette på gode måter er prisverdig. Når man derimot går så langt som til å bryte loven, (skolen fikk i tilsynet et avvik i forhold til paragrafen) er det godt at Fylkesmannen nå har sagt sitt. Prinsippet om at man ikke skal dele elever inn i grupper etter etnisk eller sosial tilhørighet eller etter faglig nivå som det står i loven er ett viktig prinsipp også for Venstre. Skolens argument om at det har vært lett å bytte mellom nivåer finner tilsynet lite av i praksis. Det eksperimentet som Grimstad ungdomskole har hatt som praksis er ikke veien å gå, hverken etter loven eller som god pedagogisk praksis. Jeg vil minne om at loven gir adgang til å nivådele i korte perioder, til å holde for eksempel lese-eller mattekurs. Elever har godt av å ha en sosial tilhørighet i en gruppe med andre som kan være forskjellig fra dem selv. Fylkesmannen har også ført tilsyn i forhold til spesialundervisningen i kommunen og gir 3 avvik og en merknad. Det er forstemmende lesning. Bildet som tegner seg etter tilsynet er at det er høyst uklart om elever med spesialundervisning i kommunen får det opplæringstilbudet de har krav på. Venstre vil derfor ta til orde for at kommunen får et forsvarlig system som virker og som forhindrer nye lovbrudd. Vi vil også jobbe for en enhetlig tankegang i grimstadskolen som sikrer lik praksis. Resultatene fra de nasjonale prøvene viser stor forskjell i prestasjoner mellom skolene. Behovet for en felles plattform og felles satsing i Grimstadskolen er nå tydeligere enn noen gang.

Geir Nyborg
Leder Grimstad Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**