Advarte mot utsatt TT-anbud

Venstre advarte i 2007 mot å utsette anbudutlysning av TT-tjenesten i Oslo kommune. Nå har kommunen blitt pålagt et gebyr på 42 millioner kroner for brudd på anbudsbestemmelsene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

– Venstre var i likhet med byrådspartiene opptatt av å gjennomføre anbudsutsettingen i 2007, sier gruppeleder Ola Elvestuen. – TT tjenester er en stor utgiftspost for kommunen, og vi har et ansvar for å sikre innbyggerne våre best mulig tjenester for riktigst mulig pris. Vi fikk også klare juridiske råd som gikk ut på at en utsettelse kunne være i strid med regelverket for offentlige anskaffelser.

Elvestuen understreker at utsettelsen skjedde mot Venstres vilje. – At bystyreflertallet den gangen, bestående av Ap, SV, RV og KrF tok sjansen på å beholde en ordning med direkteanskaffelse av TT-transport, var uheldig og kan vise seg å bli kostbart. Gebyret på 42 millioner kroner illustrerer at enkle symbolvedtak kan bli veldig dyre, sier Elvestuen.

– Målet for Venstre er en god, og solid TT-tjeneste, poengterer Elvestuen. – Vi fikk gjennomslag i vår for at anbudsutsetting skal finne sted, og at man skal vurdere å la Ruter ta ansvaret. Vi forventer at byrådet sørger for rask fremdrift i saken, slik at Oslo kommune kan komme i gang med en ny og bedre organisering av tjenseten, i tråd med gjeldende regelverk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**