Miljøsviket i Groruddalen!

Det er knapt noe sted byplanleggerne i Oslo ser ut til å ha mistet hodet i så stor grad som på Alnabru, skriver tidligere leder i Grorud Venstre Linn Beate Kaald Thoresen i Akers Avis Groruddalen 10. februar 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Linn Beate Kaald Thoresen

Foto: Reidar Lerdal

Når bystyrets flertall nå utvikler Alnabruterminalen og setter i gang pumping av Alnaelva så er det all grunn til å være både sint og skuffet. Her har miljøet kommer i siste rekke, og kapital og LO vært den eneste prioriteringen!

Alnabru er et av de mest belastede områdene i Oslo hva angår dårlig byutvikling og mangel på miljøvern. Alnabru har lidd under trafikk, industri og store, bilbaserte butikksentre.
Området trenger langsiktig byplanlegging med naturvern i fokus!

I Venstre var vi meget skeptiske til utbyggingen av Alnabruterminalen, fordi den kom i konflikt med utviklingen av rekreasjonsområdet Alna Miljøpark, hvor elven skulle være et naturlig og sentralt element. Med en sammenhengende terminalutbygging og pumping av elven, slik som byrådet har foreslått, vil ikke det skje. Saken ligger i byutviklingskomitéen, men er ikke behandlet ennå. Arbeiderpartiet har uttrykt støtte til byrådets forslag. Venstre ville ha elva opp i dagen, og som et kompromissalternativ foreslo vi å dele terminalområdet, slik at elven kunne rene naturlig og fritt gjennom. Vårt slagord er en blågrønn by, og det betyr at vi kjemper for både den grønne og blå naturen i Oslo; grøntområdene og alle våre syv elver!

Dessverre prioriterer byrådet og Arbeiderpartiet industrien og handelen. Tunge krefter i LO har helt åpenbart gisseltatt Arbeiderpartiet, slik at det ble vanskelig for partiet å gå for noen miljøløsning. Det eneste grønne alibiet Arbeiderpartiet benytter er bevaringen av grøntbeltet som går langs Alfasetveien og Nedre Kalbakkvei. Arealer for terminalen har vært det eneste tunge fokus i denne saken.

Venstre er for godsterminaler, fordi vi tror det er lurt å få gods over på tog, men vi er ikke for å legge elver i rør, lage pumpeløsninger for å overstyre elvers fall eller bygge ned store områder der vi trenger en annen og grønn utvikling.

Linn Beate Kaald Thoresen,
Venstre