Flere ber om gjeldsrådgiving på Haugalandet

NRK melder i dag at det er stor økning av personer som ber om gjeldsrådgivning på Haugalandet. Mange kan risikere å måtte vente i flere måneder på hjelp. Dette påpekte Venstre allerede i fjor høst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Marius Rønnevik på stand før debatten

Foto: Svein Abrahamsen

Marius Rønnevik tok i en interpellasjon i bystyret, opp den dårlige bemanningen i forhold til gjeldsrådgiving i fjor høst. I sitt svar redegjorde ordføreren for bemanningssituasjonen, men kunne ikke love noen tiltak for 2009. Dette var noe man måtte komme tilbake til i budsjettbehandlingen for 2010.

I Venstres budsjettforslag for 2010 var det lagt inn midler til en ekstra stilling knyttet til gjeldsrådgiving. Dessverre fulgte ikke flertallet opp ordførerens redegjørelse, og vi fikk derfor ingen styrking av gjeldsrådgivingen i Haugesund.

Det er derfor ikke underlig at ordføreren i artikkelen på NRKs nettsider unngår å kommentere situasjonen knyttet til gjeldsrådgiving, og i stedet forsøker å late som om dette handler om å få folk i arbeid. For den som er kommet i et økonomisk uføre er det avgjørende å få hjelp til å ordne opp i dette raskt, uavhengig av jobbsituasjon.

Haugesund kommune oppfyller ikke sine forpliktelser overfor denne gruppen. Det politiske ansvaret for det ligger hos bystyrets flertall, som valgte å prioritere ned gjeldsrådgivingen. Venstre vil fortsette arbeidet med å finne løsninger som vil gi bedre gjeldsrådgiving, samtidig som vi også vil arbeide for å legge til rette for at de som står uten arbeid kan få tilbud om jobb.

Les artikkelen på NRKs nettsider her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**