Brukerne sa opp leieavtale for Kunstparken

Rådmannen informerte tirsdag Risør kulturstyre (formannskapet) om at brukerrådet for leietakerne i Kunstparken skriftlig hadde sagt opp leieavtalen med Risør kommune. For kort tid siden ble det kjent at Risør Kunstforening hadde levert oppbudsmelding til Tingretten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Leietakerne i Kunstparken har sagt opp avtalen

Foto: Jan Einar Henriksen

I den korte ordvekslingen som fulgte informasjon fra Rådmannen tok varaordfører Jan Enar Henriksen til orde for at representanter fra Risør Museum, Risør Kunstforening og Kunstnerne burde inviteres til samtaler i neste formannskapsmøte for å se på ulike fremtidige løsninger.

Henriksen viste til at Risør kommune i dag tilførte både Risør Kunstforening og Risør Museum betydelige støtte og luftet som en strøtanke om det var mulig å samle en fremtidig ny kunstforening i den vestre del av Kunstparken og museet i den østre delen slik at de, om mulig kunne få til en felles bemanning i forhold til publikumsbruk. Henriksen pekte også på muligheten for å la kunstnere overta bruken av den gamle gymnastikken der hvor Risør Museum i dag har sine lokaler.

Jeg er klar over at dette får enkelte til å gå på barrikadene, men dagens situasjon er såpass alvorlig at vi må ta oss tid til å tenke ulike tanker gjennom på en fornuftig måte når kommunen i dag står uten leieavtale i Kunstparken avslutter Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**