Barnevernet på sakskartet i bystyret

Barnevernet i Haugesund står på sakskartet når bystyret har møte i kveld. Det er revisjonsrapporten for barnevernet som skal til behandling. Det er kontrollutvalget som har fått gjennomført en forvaltningsrevisjon av barnevernet i Haugesund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Barn

Foto: Microsoft

Deloitte har på oppdrag for kontrollutvalget i Haugesund gjennomført en omfattende forvaltningsrevisjon av barnevernet. I rapporten kommer det fram flere punkter der barnevernet bryter med gjeldende lover og regler, og der barnevernet ikke fungerer optimalt.

Revisjonen anbefaler hele 16 tiltak for å rette opp forhold som ikke er i tråd med regelverket. Det er særlig i forhold til lovens krav om saksbehandlingstid på 3 måneder at avvikene er store. Heller ikke oppfølgingen av fosterhjem er god nok, og barneverntjenesten må også sørge for at nødvendige tiltaksplaner og omsorgsplaner blir utarbeidet for den enkelte brukeren.

Rapporten slår fast at barnevernstjenesten i det store og hele er organisert på en god måte, og at den har god kompetanse innenfor de fleste felt. Det er imidlertid et potensiale for forbedring i forhold til kompetanse knyttet til barns medvirkning i barnevernssaker og arbeid rettet mot flyktningefamilier.

I følge rapporten er årsaken til mange av avikene knyttet til bemanningssituasjonen, og at andelen kompliserte og arbeidskrevende saker har økt kraftig. Samarbeidet med andre etater, som BUFETAT, er også en faktorer som virker negativt i forhold til kvaliteten på tilbudet som gis.

Venstre støtter kontrollutvalgets innstilling, der det slås fast at bystyret ser alvorlig på bruddene pålovverket, og der det forutsettes at rådmannen følger opp revisors anbefalinger for å rette opp disse. Venstre støtter også utvalgets anbefaling om at rådmannen tar nødvendige skritt for å bedre samarbeidet mellom barnevernet og BUFETAT.

I innstillingens siste punkt blir rådmannen bedt om å redegjøre for utviklingen av barnevernstjenesten i tilknytting til budsjettframlegget for 2011. Venstre støtter dette, men ønsker i tillegg at rådmannen gir en foreløpig redegjørelse før sommerferien 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**