Positivt skoletiltak

Nes videregående skole bekjemper frafall blant elever ved å tilby praksisplasser i tømrerfaget. Det applauderer vi i Nes Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Følgende leserinnlegg sto på trykk i Raumnes 09.02.2010:

Faksimile av innlegg

Foto: Sesselja Bigseth

Venstre har i mange år kjempet for mindre byråkrati i skolene, mer valgfrihet til kommunene når det gjelder å organisere tilpassede opplæringstilbud, og en mer individuell tilrettelegging for elevene.

Venstres kommende leder, Trine Skei Grande, tok senest i desember til orde for en yrkesfagreform. Undervisningen på de yrkesfaglige linjene må legges om slik at den blir mindre teoritung og mer praktisk, fleksibel og elevtilpasset.

Frafallet i videregående skole er særlig høyt blant gutter, og er den største årsaken til at mange ikke kommer seg inn i arbeidslivet, men risikerer å ende som mottakere av trygdeytelser og sosialhjelp i ung alder. I Nes har frafallet av elever i videregående utdanning vært høyere enn gjennomsnittet i Akershus, og det er derfor ekstra viktig at vi tar tak i dette problemet.

Venstre mener at årsaken til frafallet først må kartlegges, for så å finne frem til målrettede løsninger som kan motvirke frafallet. Det er nettopp det som er blitt gjort ved Nes videregående skole, og det gleder oss å se at tiltak settes inn for å holde teoritrøtte, men lærevillige, elever i skolen.

Sesselja Bigseth,
Nes Venstre