Mobile gasskraftverk må ikke brukes for å styre prisene

Fylkesrådet i Nord-Trøndelag har foreslått å starte de mobile gasskraftverkene for å senke prisen på kraftmarkedet. Dette går Sør-Trøndelag Venstre sterkt i mot. – Det er sterkt beklagelig at næringslivet og beboerne i Sør-Trøndelag i perioder har en betydelig høyere kraftpris enn i resten av Norge, men dette må vi rette opp med andre tiltak enn å benytte oss av CO2-forurensende gasskraftverk, sier avtroppende fylkesleder Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Følgende uttalelse ble vedtatt på fylkesårsmøtet til Sør-Trøndelag Venstre i helga:

Mobile gasskraftverk må ikke brukes for å styre prisene

Kraft, elektrisitet

Foto: Microsoft

Fylkesrådet i Nord-Trøndelag har foreslått å starte de mobile gasskraftverkene for å senke prisen på kraftmarkedet. Dette går Sør-Trøndelag Venstre sterkt i mot. Kraftsituasjonen i Midt-Norge er så dårlig at det flere ganger i året blir en høyere pris enn i Sør-Norge. Dette betyr dårligere rammevilkår for næringslivet og beboerne i Sør-Trøndelag. Men å bruke CO2-forurensende gasskraftverk for å bøte på denne situasjonen er helt forkastelig. Det finnes helt klart andre tiltak som minker prisforskjellen. Forbruksreduserende tiltak, ny fornybar produksjon og/eller nye kraftledninger/kabler til Sør-Norge er alle bidragsytere. De mobile gasskraftverkene skal bare brukes i nødsituasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**