– Jeg har tiltro til at dyktige lærere og skoleledere bruker lekser på en fornuftig måte, sier Venstres parlamentariske leder og medlem av Stortingets utdanningskomité Trine Skei Grande, som mener debatten om en leksefri skole er et blindspor.
– Det er et blindspor om den skolepolitiske debatten skal reduseres til spørsmålet om elevene skal ha lekser eller ikke. Dette er SV som prøver seg på omkamp med en av sine gamle fanesaker, sier Skei Grande til dagbladet.no
Egeninnsats
Venstre er tydelige på at lekser har en viktig rolle og er en svært innarbeidet praksis i norsk skole.
– Foruten læringen lekser gir elevene i forhold til det å disponere tid, tilegne seg og repetere kunnskap samt arbeide selvstendig, er lekser svært viktige i forhold til hjem-skole samarbeidet. Derfor må det fortsatt være rom for lekser i norsk skole, sier Skei Grande til ANB-NTB.
– Det er også farlig å tro at elevenes læring kommer uten egeninnsats og det å ta ansvar for egen læring, advarer Skei Grande.
Funksjon
Det er imidlertid avgjørende at leksene følges opp i skolen for å ha en funksjon. Derfor må både leksehjelps-tilbudet og samarbeidet mellom hjem-skole videreutvikles, men ikke innefor rammene av SVs drøm om heldagsskolen.
– Målrettet innsats på disse områdene er avgjørende for at leksene skal oppfattes som relevante og viktige av elever, foreldre og lærere, sier Skei Grande
Heldagsskolen er statlig overstyring
Venstre er for øvrig sterkt i mot SVs forslag om å slå sammen undervisning og SFO og å utvide skoledagen. Det er både feil prioritering av ressurser og ikke minst en statlig overstyring som visker ut skillet mellom skoletid og fritid samt foreldrenes rolle, sier Skei Grande.
– I den grad bruken av lekser fører til sosiale forskjeller må vi ta debatten om hvordan vi bedre kan systematisere arbeidet med lekser fremfor å kreve at leksene skal forsvinne, sier Skei Grande til vg.no.