Jernbanen må rustes opp!

Sør-Trøndelag Venstre fastholdt på helgas fylkesårsmøte sin prioritering av jernbanestrekningen mellom Trondheim og Oslo og ambisjonen om å få ned reisetida til fire timer innen 2020. I tillegg vedtok årsmøtet at vi ønsker en kraftig satsning på jernbanen i aksen teinkjer—Trondheim—Oppdal/Røros samt Meråkerbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Følgende uttalelse ble vedtatt på fylkesårsmøtet:

Jernbanen må rustes opp!

Tønsberg jernbanestasjon

Foto: Kåre Pettersen

Samferdselspolitikken skal ivareta tre grunnleggende hensyn: God mobilitet for hele befolkningen, et miljøtilpasset, utslippsfritt samfunn og verdiskaping for næringslivet. Samferdselspolitikken må føre samfunnet i retning alle tre mål på samme tid: Verdiskaping, mobilitet og nullutslipp.

På miljø har vi mest å hente i tettbygde områder. I og rundt de store byene vil Venstre derfor prioritere kollektivløsninger og jernbanen. For Trøndelag vil dette si en kraftig satsning på jernbanen i aksen Steinkjer—Trondheim—Oppdal/Røros samt Meråkerbanen, mens vi i distriktene må satse på å forbedre veinettet.

Dessverre skyver regjeringen satsingen på en mer moderne jernbane foran seg. I stedet for en kraftig satsing på kortere reisetid mellom de store byene innen 2020, forsøker de å selge et luftslott av nye utredninger og prat. Stortingsflertallet gikk i vår inn for å utrede høyhastighetstog mellom de store byene. Forskjellen på Venstre og de rødgrønne regjeringspartiene er at mens de ber om utredninger, så foreslår vi 14 mrd. kroner i vår alternative NTP for å redusere reisetida mellom Trondheim og Oslo fra dagens 7 timer til 4 timer innen 2020.

De viktigste tiltakene for å få ned reisetiden er dobbeltspor i de tett befolkede områdene, og utretting av linjer, tilrettelegging for høyere hastighet og flere krysningsspor over fjellet. Med en slik besparelse i reisetiden vil det også være viktig å øke frekvensen slik at toget blir et reelt alternativ til å fly, og et svært konkurransedyktig alternativ på strekningen i forhold til bil. Det vil på kort sikt gi store gevinster for fremkommelighet og miljø, og samtidig være starten på et fremtidig nett av høyhastighetsbane mellom de store byene.

Disse utbedringene vil gi store ringvirkninger lokalt. Spesielt Trønderbanen har i dag store begrensninger i togtilbudet på grunn av dårlig kapasitet. Dobbeltspor i de mest tettbygde områdene, samt elektrifisering, vil gi flere avganger og en raskere avvikling av trafikken lokalt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**