Under helgens årsmøte i Bergen fikk delegatene fra de ulike Venstrelagene i fylket selv kjenne på luftkvaliteten i byen mellom de syv fjell, og fra talerstolen ble det heftig debattert hvilke grep som må tas i samferdselssektoren for å sikre bymiljø.
– Køprising er et av mange tiltak. Men, i motsetning til par- og oddetallskjøring, er dette et tiltak som ikke rammer blindt og vilkårlig, sier Harald Hove, og utdyper:
– Det å kunne kjøre bil i rushtiden er et knapt gode. Køprising setter ganske enkelt en pris på dette godet, og er på den måten et miljøtiltak som er basert på sunne, markedsøkonomiske prinsipper.
– Går glipp av 100 millioner
Lederen for Venstres fylkestingsgruppe mener det er direkte uansvarlig av byrådet i Bergen å ikke engang ville vurdere køprising, og påpeker at man med dette også går glipp av store statlige midler.
– Å gjøre vedtak om køprising vil utløse statlige belønningsmidler på nærmere 100 millioner kroner i året. Disse inntektene, sammen med inntektene fra selve køprisingen, ville vi i Venstre brukt til å bedre kollektivtilbudet, sier Hove.
– Må ta til fornuften
Bergenspolitiker og nestleder i Hordaland Venstre, Gunn-Vivian Eide, støtter kravet fra fylkeslaget, og mener dagens situasjon er helt uholdbar.
– Det ligger nå et giftig lokk over Bergen. Dette skyldes ikke et kjemisk terrorangrep, men snarere en biltrafikk som verken veinettet eller byen er dimensjonert for. Køprising er fornuftig både fra ett miljøperspektiv og fra et samfunnsmessig perspektiv. Nå må snart byrådet manne seg opp, sier Eide.
Busskort på nattruter
Årsmøtet i Hordaland Venstre vedtok videre en rekke krav til hvordan fylkeskommunen for fremtiden bør organisere kollektivtilbudet. Blant annet vil Venstre fjerne dagens sonesystem og innføre tre-fire storsoner for hele fylket, med én takst innenfor hver sone. I tillegg vil partiet gjøre miljø- og kvalitetskrav til en viktigere faktor i framtidige anbudsprosesser, og sørge for at ordinære busskort skal være gyldige også på nattruter.