Et viktig år for fremtidens Fredrikstad

Følgende innlegg om kommunens planarbeid stod på trykk i Fredriksstad Blad mandag 9. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Et viktig år for fremtidens Fredrikstad

Erling Dokk Holm drar opp en viktig debatt i forbindelse med behandlingen av kommuneplanens arealdel for Fredrikstad. I tillegg til denne planen, skal det også velges konsept for Fredrikstadpakken i løpet av året. Det blir et viktig år for vi som er opptatt av at Fredrikstad skal utvikle seg til en moderne miljøby.

For Fredrikstad Venstre er det tre hovedprinsipper som må ligge til grunn for utviklingen av fremtidens Fredrikstad. For det første må videre utvikling ta vare på byens eksisterende kvaliteter. Elvebyen Fredrikstad skal være for alle, med en god blanding av boliger, kultur og næring langs elva. Sentral fortetting er i utgangspunktet positivt, men bare om fortettingen tar utgangspunkt i omgivelsene, og ikke stenger befolkningen ute fra elva. I sentrum vil vi legge til rette for nyskapende arkitektur med høy kvalitet og god tilgjengelighet, som tar hensyn til byens historiske kvaliteter. Den videre utviklingen på Værste er avgjørende for om vi lykkes med å skape denne åpne elvebyen.

For det andre må vi skape gode bo- og nærmiljøer utenfor sentrum. Dette betyr å planlegge for punktvis fortetting, hvor lokale servicetilbud får livets rett, slik at transportbehovet minsker. Planleggingen av skoler, barnehager og sykehjem må følge denne fortettingen, samtidig som nye grønt- og fellesarealer etableres. Punktvis fortetting betyr ikke at det skal bli umulig å skaffe seg en enebolig i fremtiden. Det må være variert et boligtilbud med gode nærmiljøer over hele byen.

Det bringer meg inn på det tredje punktet. Miljøvennlig samferdsel som bærende prinsipp for videre byutvikling i Fredrikstad. Uten å gå inn på detaljene i Fredrikstadpakken er det åpenbart at flere kollektivreisende betyr bedre plass på veiene for person- og yrkestrafikk. Vi vil at kollektivtrafikk skal bli det naturlige alternativet for transport i Fredrikstad. For å få det til er det to ting som gjelder: frekvens og tilgjengelighet. Punktvis fortetting vil gjøre det enklere å opprette nye kollektivknutepunkter rundt byen, men det er mye som kan gjøres i Fredrikstad før kommuneplan og diverse pakker er på plass. Definisjonen på et godt kollektivtilbud er at du slipper å tenke på rutetabellen, fordi det går alltid en buss. I dagens Fredrikstad står ikke rutetabellene på busstoppene, men det er neppe fordi det alltid går en buss. Frekvensøkning og bedre tilgjengelighet i kollektivtrafikken, samt å følge opp sykkelplanen, er de viktigste grepene vi kan ta i nåtidens Fredrikstad. Så håper jeg så mange som mulig deltar i debatten om fremtidens Fredrikstad. Det er nemlig i år den fremtiden skapes.

Per E. Braseth-Ellingsen
Nestleder Fredrikstad Venstre