Fylkeskultursenteret svekket

-Det er all grunn til å ta en politisk gjennomgang av situasjonen og skape trygghet og enighet om videre samarbeid for Tromskysten, sier Venstres fylkestingsrepresentant Roar Sollied i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Kunstparken

Foto: Jan Einar Henriksen

Miljøet ved Troms Fylkeskultursenter (Tromskysten), er blitt svekket etter at Fylkesrådet valgte å legge senteret direkte under egen administrasjon, som en følge av paralamentarisk styresett i Troms. Venstre var blant dem som mente at dette ikke var smart, for styret for Tromskysten ble da samtidig nedlagt, og vi fryktet Tromskysten ville få langt mindre oppfølging som en av mange enheter under Fylkesrådet. Det er i alle tilfelle klart at dialogen mellom Fylkeskommunen og brukerne har vært altfor dårlig.

Venstre fremmet et forslag om at man burde gå en runde med brukerne før man økte husleia. Arbeiderpartiet gikk da imot både opposisjonen og sitt eget fylkesråd ved å foreslå en slakkere opptrapping av husleiesatsene. Greit nok, men det ble altså ikke samme vilkår for alle kulturarbeidere som er brukere av Kysten. Fylkesrådet må ta en definisjonsomgang for å gjøre klart både for brukerne og leietakerne hvem som er "kunstnere" og hvem som er "andre."

Rom for kunst
Fylkesrådet har ikke levd opp til vedtaket om at "det skal sikres en omforent forståelse av hva de ulike partene, herunder Brukerforeningen, sin rolle skal være." Det kan enkelt slås fast at det har vært for lite dialog når brukerne er høyst overrasket over og uenig i Fylkeskommunens anvendelse av brukerinitierte prosjektpenger (Rom for kunst) fra Norsk Kulturråd. Det er alvorlig og skaper selvsagt vel så mye uro som ei differensiert økning av husleia.

Roar pass juli 07

Foto: D Stafanussen

Som styreleder for Tromskysten fra 1999 til 2003 var jeg med på å vedta at også brukerne skulle ha en representant i styret. Men styret ble altså nedlagt i 2006. Nå er det ifølge Fylkesråden ikke frekvente møter med brukerne, noe som alene gir dårlig informasjonsflyt. Man kan ikke møtes bare når det er krise, og man kan ikke forvente god dialog når dialogen mest blir skriftlig. Venstre foreslår at også opposisjonen har en representant i brukerforeningen, slik at man kan oppnå en bredere dialog og en større mulighet for kontinuitet i representasjonen ved vekslende fylkesråd. Det burde jo ikke være uryddig så lenge det ikke dreier seg om et styre.

Sortert møte
Gruppelederne ble innkalt til et møte om Kysten sist onsdag. Vi møtte Fylkesråd Rapp og Kultursjef Østgård. Kanskje burde jeg visst det på forhånd, men det tar ikke bort forbauselsen over at man ikke lot gruppelederne møte de mange brukerne som kom. De fikk møte etatsjefene for kultur og bygg/eiendom umiddelbart etterpå.

Politikerne i Troms gjorde engang et valg for å gjøre det mulig å utøve kunstnerisk aktivitet i et verkstedfellesskap med bysentral beliggenhet og med daglig samvirke med Kulturskolen og de mange kulturinstitusjonene og -arrangementene som foregår i landsdelens største by. Troms Venstre erfarer at Fylkesrådet ikke har etterlevd intensjonene som Fylkestinget hadde ved grunnleggingen og ved omorganiseringen av Tromskysten. Det er all grunn til å ta en politisk gjennomgang av situasjonen og skape trygghet og enighet om videre samarbeid for Tromskysten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**