Frihet til å bo der du vil

Etter innledning av sentralstyremedlem Eva Kvelland var det livlig og konstruktiv diskusjon om notatet FRIHET TIL Å BO DER DU VIL på fylkesårsmøtet i Kvinesdal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Eva Kvelland

Foto: Vidar Grundetjern

Blant de mange innspilla til notatet var bedre service i kommunene, styrking av lokal kunnskap, trygghet og kvalitet i skolen, sterkere innsats for psykisk helse, fullfinansiering av samhandlingsreformen, kraftig skjerping av innsatsen innen psykiatri og rehabilitering, etter viktige innlegg av Cathrine Høyesen Hall og Aud Fossli fra Arendal Venstre.

Kommunestyremedlem Jens Olai Justvik, Lillesand, tok opp styrking av kulturksolene og lokalt kulturminnevern, mens Unge venstre Kjetil Nyjordet ville ha både øvingslokaler for musikk og for film og foto. Kulturutvalgsleder Øystein Haga, Grimstad, tok opp fartøyvernet som viktig Venstresak, og Sverre Aune, Kristiansand var opptatt av kulturarbeidet og kulturtilbudet i institusjonene.

I samferdselspolitikken er det viktig å arbeide for god og miljøvennlig kollektivtrafikk, sa Stein Inge Dahn, Mandal, nyvalgt nestleder i Agder Venstre. Fra flere hold, blant annet fra Thore Tallaksen, Søgne, ble åpenhet i kommunene nevnt som viktig venstrearbeid, og Lillesand kommune blir sett på som godt eksempel. Hele fylkesårsmøtet er sterkt bekymret for den svake kommuneøkonomien, som i 2009 og 2010 er svakere enn noen gang siden den statlige rapporteringa fra kommunen starta i 1990.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**