Fornybar framtid i Nord-Norge

I en uttalelse fra Fylkesårsmøtet utrykkes utålmodighet i forhold til Statens manglende satsing på fornybar energi i landet, ikke minst i den nordlige landsdel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Klima, miljø, vindmøller

Foto: Microsoft

Troms Venstre ønsker en bærekraftig og framtidsrettet næringsutvikling i Nord-Norge. Derfor sier partiet et klart ja til fornybar energi og grønne arbeidsplasser. Selv om Norge produserer mye vannkraft, bruker vi fremdeles altfor mye fossil energi. Norske utslipp av klimagasser er over tre ganger høyere enn verdensgjennomsnittet.

Med den statsstøtten som gis gjennom Enova, vil det ta fire år å bygge ut 1 TWh vindkraft i Norge, det vil si at med dagens tempo tar det 60 år å bygge ut nok vindkraft til å erstatte energibruken fra olje- og gassproduksjonen alene. Samtidig har norske selskaper, som for eksempel Statkraft og Hammerfest Energi, som arbeider med fornybar energiproduksjon, flyttet sin fornybarsatsning ut av landet på grunn av manglende støtteordninger. Nordnorske bedrifter og kunnskapsinstitusjoner har allerede stor kompetanse på området fornybar energi. Det må politiske løsninger til for å omsette kunnskap til kraft. Naturressurser for formålet har vi hatt i evigheter.

Uansett hva en måtte mene om olje- og gassutvinning, må vi om få år ha på plass alternative energiløsninger. Venstre vil ha utbygd 9 TWh vindkraft innen 2013, fortrinnsvis til havs. Dette må skje gjennom et grønt sertifikatmarked, pålegg om elektrifisering av oljesokkelen og økt statsstøtte til produsenter av fornybar energi.

Troms Venstre mener det er på tide å satse på vindkraft, småkraftverk, bølgekraft og andre fornybare energikilder. Dette kan gjøre fornybar energi til den neste store og varige næringen i nord. Næringen gir også ny produksjon og arbeidsplasser, og vi bidrar til å skape ei framtid med langt lavere klimagassutslipp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**