Agder Venstre satser på sikker veg og rask miljøvennlig jernbane nå!

Agder Venstre har vedtatt denne fråsegna om samferdsel i landsdelen:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Anne Margrete Larsen og Dag Vige ved toget

Foto: Jan Kløvstad

Agder Venstres årsmøte er for etablering av fire felts hovedveg og 2 spors høyhastighets jernbaneforbindelse, og utrede økonomiske og arealmessige forutsetnkinger for en bybane/lightrail mellom Arendal og Mandal, og en mye sterkere tilrettelegging for økt sykkelbruk.
Agders sjønære strøk med tilliggende områder er i ferd med å utvikle seg til en felles bo- og arbeidsregion som stiller store krav til et bedre kollektivtilbud.

Agder Venstre vil derfor arbeide for et bedre koordinert kollektivsystem som prioriterer og ivaretar behovet for effektiv utbygging av så vel lokale, som regionale og nasjonale arbeidsreiser i Agder. For å nå dette målet vil Agder Venstre ta i bruk konsesjons-, areal- og transportpolitiske virkemidler.

Vegstrekningen E39 i Vest-Agder fra Søgne til fylkesgrensa mot Rogaland, riksveg 9 fra Kristiansand til Hovden, samt langs E18 fra Arendal til Vinterkjær i Aust-Agder er av svært dårlig forfatning. Tunnelene ved Vinterkjær og ved Sira til Rogalands grense er de dårligste langs europavegene i Agder.

Mens det på landsbasis er nedgang i antall trafikkdrepte, kan vi dessverre ikke vise til de samme resultatene i Agder. Det er med stor bekymring Agder Venstre ser at svært mange av dødsulykkene er på deler av de nevnte veistrekninger.

Et samlet årsmøte i Agder Venstre krever at Samferdselsdepartementet snarest bestiller en konseptvalgsutredning (KVU) for E39 Søgne -Ålgård. KVU må være ferdig innen Nasjonal Transportplan skal opp til ny behandling i 2012.

Agder Venstre oppfordrer fylkeskommunene til å ta ansvar, og satse reelt på sykkel i forbindelse med forvaltningsreformen. Tilrettelegging for mer og tryggere sykling er den mest lønnsomme investeringen samfunnet kan gjøre innen samferdsel. Minst 10 prosent av midlene som skal brukes til veg, øremerkes sykkeltiltak.

Samfunnsutviklingen i årene som kommer vil kreve en helt annen vektlegging av behovet for effektiv og miljøvennlig kollektivtransport. Samferdselsmyndighetene må allerede nå ta hensyn til kravet fra de aller fleste partier på Stortinget om å utrede høyhastighetsbaner med sikte på utbygging mellom de store byene i Sør-Norge. På Agder må traseen for høyhastighetsbanen selvsagt legges nært byene og befolkningssentraene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**