Johnny Anker Strømland fra Eramet Norway orienterer Agder Venstres fylkesårsmøte

Eramet Norway AS er hjørnesteinsbedriften i Kvinesdal, vertskommunen for det første årsmøtet for et samlet Agder Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fylkestingsmedlem Melinda Kvinlaug ønsket Agders Venstre-folk fra hele Sørlandet hjertelig velkommen til hjembygda. Hun gav en grundig presentasjon av Kvinesdal kommune, av næringslivet og av menneskene som bor her.

Melinda Kvinlaug - Gulled Warsame

Melinda nevnte spesielt de nye innbyggerne som har satt sitt preg på kommunen hennes de siste årene. Kvinesdal er en kommune som historisk har vært preget av migrasjon, som en av kommunene i Norge som hadde størst utvandring til Amerika. De siste årene har migrasjonsstrømmen snudd, og nå er det mennesker fra andre land og verdensdeler som vandrer inn til Kvinesdal. Hun var spesielt stolt av sin nye sambygding Gulled Warsame som var blitt presentert i et stort oppslag i lokalavisa Agder. Warsame kom til Kvinesdal som asylsøker i 2001, og det tok hele 8 år før han klarte å få seg jobb. Nå er han leder for Øyesletta handelslag, og har et stort vennenettverk i sin nye hjemkommune.

Deretter introduserte hun Johnny Anker Strømland i Eramet Norway AS (tidligere Tinfos Jernverk/Øye Smelteverk).

Strømland gav en engasjerende orientering om den store bedriften på Øyesletta som produserer og

Johnny Anker Strømland (Eramet Norway AS) og Jan Kløvstad (Agder Venstre)

eksporterer manganlegeringer. Bedriften ble startet i 1974, og gjennom alle år har miljøsatsing vært viktig for bedriften. I de senere årene er det foretatt stor satsing på gjenbruk av slagg, og på energigjenvinning.

Fylkessekretær Jan Kløvstad takket Strømland for foredraget med overrekking av en bokgave og Venstres prinsipprogram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**