Fagskolen i Møre og Romsdal

Leder i Kristiansund Venstre har hatt et innlegg i Tidens Krav om fagskolen i Møre og Romsdal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fagskolene i Møre og Romsdal må sikres utviklingsmuligheter.

For det maritimt rettede industrifylket Møre og Romsdal er fagskolen særdeles viktig. Kristiansund Venstre vil ha et løft for fagskolene i fylket, og ikke en nedbygging slik den nye modellen for finansiering av fagskolene legger opp til. Etter de beregninger vi kjenner til, kan bevilgningene til Møre og Romsdal nesten bli halvert fra 2009 til 2011. Dette fordi den nye modellen legger til grunn fylkets andel av landets befolkning som hovedkriterium, og ikke tar hensyn til fagskolens størrelse og at mange elever fra andre fylker går på våre to skoler. Kristiansund Venstre frykter en rasering av fagskoleutdanningen i fylket hvis dette blir gjennomført.
Kristiansund Venstre er opptatt av at begge de to fagskolene i Møre og Romsdal (Kristiansund og Ålesund) gis gode utviklingsmuligheter, og at begge skolene også i framtida skal ha den bredde i tilbudene som eksisterer i dag. En reduksjon av det maritimt relaterte fagskoletilbudet i Kristiansund vil gi en enda større utfordring enn i dag med å sikre en god rekruttering til f. eks. fiskerinæringa i nordfylket. Det kan ikke aksepteres.
Fagskolene er en meget viktig del av det maritimt rettede industrifylket Møre og Romsdal. Skolene er en helt sentral rekrutteringsinstans og samarbeidspart for fiskerinæringa, petroleumsnæringa og annen maritim virksomhet. Behovet for kompetent arbeidskraft med hovedvekt på fagrettet og sertifisert kompetanse er meget viktig med den profil næringslivet i Møre og Romsdal har. Kristiansund Venstre er glad for at NHO, LO, fiskarorganisasjoner og organisasjonene for maskinister og sjøoffiserer i vårt fylke har understreket dette i et felles brev til kunnskapsminister Kristin Halvorsen.
Kristiansund Venstre kan ikke akseptere at ungdom, som skal besette viktige posisjoner i det maritime næringsliv, skal være kasteballer mellom stat og fylke fordi det er uenighet om hvor mye hhv stat og fylke skal bidra med til fagskoletilbudene.
Kristiansund Venstre ber om følgende:
– Kunnskapsdepartementet må være tydelig på at de ønsker å utvikle og satse på fagskolene
– Møre og Romsdal fylke må være tydelig på at de vil satse minst på dagens nivå ved fagskolen i Kristiansund
– Bevilgningene til fagskolene må økes i revidert nasjonalbudsjett, slik at en unngår nedlegging av tilbud
– Finansieringsmodellen for fagskoleutdanningen må følge dagens mønster.

KRISTIANSUND VENSTRE
Pål Farstad, leder