Årsmøte i Rissa Venstre

Her finner du referat fra årsmøtet i Rissa Venstre og årsmeldingen som viser aktiviteten i lokallaget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

REFERAT FRA ÅRSMØTET PÅ HEGGELI URTEHAGE 25.01.10

Det var 9 medlemmer tilstede.

Leder Siri Evjen ønsket medlemmene velkommen til årsmøtet.

Sekretær Ellen Dybdahl leste opp årsmeldinga , og den ble godtatt med en tilleggsopplysning.

Kasserer Asgaut Løwø leste opp regnskapet, som var revidert og funnet i orden. Som vanlig etter et valgår, er det liten beholdning.
Vi snakket om den store utgiften det er å sende ut valgmateriell , og vil vurdere andre måter å informere på ved neste valg.

Innkomne saker:
Sak 1: Kontingenten til Venstre er nå kr 200,- hvor ingen del går til
Rissa Venstre. Forslag fra leder om at vi øker kontingenten
til kr 250,- slik at 50 kr går lokalt.
Det ble enstemmig vedtatt.

Sak 2: Virksomhetsplan for Rissa Venstre 2010.
Lokallagsmøte hver mandag før kommunestyremøte (ca 1/mnd)
Annen hvert år utdeling av miljøpris
Temamøte om eldreomsorgen i Rissa kommune
Sykkelaksjon på Miljødagen
Medlemskampanje
Venstreskole — etter behov

Disse punktene ble enstemmig vedtatt.

Valg:

Leder i valgkomiteen, Sissel Godal, ledet valget:
Gjenvalg for leder, kasserer og sekretær.
Nestleder Marita Fossen ble gjenvalgt for et halvt år, da hun skal flytte.
Styremedlemmer: Jan Sørås , for et halvt år til han overtar som nestleder for Marita. Torgeir Almaas fortsetter som styremedlem, og Maria Bossert går inn når som styremedlem når Jan blir nestleder.
Valgkomitee: Sissel Godal

Når sekretær ikke er til stede på møtene, skal det velges en referent som sender referat til henne, slik at det kommer inn i protokollen.

Utsendinger til årsmøte i Sør-Trøndelag Venstre (bare lørdag):
Siri Evjen og Anne Jorid Gullbrekken.

ÅRSMELDING for 2009, RISSA VENSTRE.

STYRET:
Leder: Siri Evjen
Nestleder: Marita Fossen
Kasserer: Asgaut Løwø
Sekretær: Ellen Marie Dybdahl
Styremedlemmer : Torgeir Almaas og Jomar Gomo
Valgkomite: Sissel Godal og Ragnar Hermstad

Betalende medlemmer : 19

Anne Jorid Gullbrekken er kommunestyremedlem og medlem av HLTM. Hun er også leder for Likestillingsutvalget, og nestleder i styringsgruppa "Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken." Anne Jorid er også leder for Klima- og miljøplan-gruppa.

1.varamann til kommunestyre er Ragnar Hermstad. 2.varamann er Axel Becker og 3.varamann er Jan Sørås. Sistnevnte er også 3.varamedlem i HLTM. Siri Evjen er 5.vara til Hok, og medlem av representantskapet til Rissahallen. Sissel Godal er konfliktråds-kontakt. Jomar Gomo er varamann til representanskapet i Rissahallen. Sissel Godal er valgt til varamann til styret i Rissa Frivilligsentral.
Asgaut Løwø er rissas repr. Til Fosen dyrevernnemnd.

Siri Evjen og Anne Jorid Gullbrekken har deltatt på årsmøte i Sør-Trøndelag Venstre. Anne Jorid har også deltatt på Venstreskolen 2 i Trondheim.

Vi har hatt 7 gruppemøter, foruten årsmøtet, fordelt over året. Det
har vært godt oppmøte.

Rissa Venstre var aktiv på våren for å drive valgkamp for Venstres
Stortingsrepresentant , Guri Melby. Det første arrangementet var skoledebatt på Rissa Videregående skole. Det var godt oppmøte, og mange var ivrige etter å diskutere en bedre skole i Rissa. Guri Melby hadde gode innlegg, og fikk god respons på dem. Samme dag var Guri sammen med Anne Jorid og Siri på besøk hos bonde Arild Fallin som driver med økologisk jordbruk. Begge arrangementene fikk god pressedekning i Fosna-Folket.

Torsdag 4.juni arrangerte Rissa Venstre møte for venstrelaga i Fosen. Vi var 11 stykker fra 4 lag + Guri Melby. Emnene for møtet var : Venstres program for Stortingsvalget, Venstres idiologi, Venstreskolen og valgkamp. Det var en lærerik ettermiddag.

Rissa Venstre utmerket seg også med flere innlegg i Fosna-Folket.
Bl.a om flere sykehjemsplasser, og flere kvinner i politikken og asylmottaket i Rissa. Guri Melby, Siri Evjen og Anne Jorid Gullbrekken hadde også møte med skoleledelsen på Åsly skole, der tema var tiltak som gjennomføres på skolen for å bedre læringsutbyttet for elevene.

I juni delte Rissa Venstre den årlige miljøprisen. Den gikk i år til "Snadder og Snaskum" ved Magne Hoem.

Høsten startet med Martna og "stand" for Rissa Venstre sammen med de andre partiene i Rissa. Vi snakket med mange som gikk forbi og delte ut valgmateriell. Jan Sørås laget en quiz med miljøspørsmål som vi fikk god respons på.

Før valget var vi også med å pakke valgmateriell på Rådhuset. Etter valget var vi lei oss og skuffet, da Venstre gjorde et dårlig valg. Vår flinke representant kom ikke inn, og Lars Sponheim trakk seg som leder. Men vi gir ikke opp — medlemstallet i Venstre føyk opp etter det dårlige valget, og det er en inspirasjon til å drive videre.

7.11. deltok Siri på styremøte i Sør-Trøndelag Venstre på Rica Nidelven, hvor de viktigste sakene var: Oppsummering av valgkampen, oppfølging/referat fra landsstyremøte og landskonferansen m/debatt, bl.a. distriktspolitisk strategi og organisasjonsbygging og debatt.

Siri, Anne Jorid og Ellen deltok i møte som "Kvinner i politikken" arrangerte på Stadsbygda i 1.desember. Det var et variert og godt program, som det var synd det ikke var flere som deltok på.

Rissa 15.01.10 Ellen Marie Dybdahl .sekr.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**