Årsmelding for Fylkestinggruppa 2009

Fylkestinggruppa har bestått av Astrid Bekkenes og Melinda Kvinlaug. Finn Skuland er 1. varamedlem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Melinda Kvilaug

Foto: Vidar Grundetjern

Fylkestinget har hatt 10 møtedager. Vi har gjennom året levert inn flere forslag og interpellasjoner innen flere områder: "kollektivtransport, trafikksikkerhet, skole, innvandring, folkehelse, psykiatri, tannhelsetjenestetilbud." Vi har hatt et svært godt samarbeid med hverandre og med representanter for andre partier, samtidig som vi har vært opptatt av å føre en tydelig Venstrelinje i tråd med partiets verdigrunnlag og visjoner.

I desembermøtet 2009 vedtok Fylkestinget å endre oppgavefordelingen mellom hovedutvalgene. De største endringene innebærer at saker innen næringsområdet flyttes fra hovedutvalg for næring, samferdsel og miljø til fylkesutvalget, hovedutvalg for næring, samferdsel og miljø skifter navn til hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø. Hovedutvalg for kultur og utdanning ble utvidet fra 11 til 12 medlemmer fra 1. januar 2010.

Melinda Kvinlaug har vært medlem av Hovedutvalget for Kultur og Utdanning(HKU). Det er avholdt 8 møter i 2009.
Astrid Bekkenes har vært medlem av Hovedutvalget for næring, samferdsel og miljø (NSM) som nå heter Hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø. (SAM). Det er avholdt 12 møter i 2009. Hun har også vært vår representant av valgkomiteen.
Finn Skuland har vært medlem av Fylkeslandbruksstyret, som beklageligvis ble lagt ned i november 2009. Finn har gjort en fantastisk jobb og Venstre ble grunnet Finn Skuland sikret representasjon i dette utvalget, selv om vi ikke hadde krav på dette, da de partiene ville at Finn Skuland skulle forsette. Dette er veldig bra.

Vi har ikke vært aktive med leserinnlegg, men vi har blitt kommentert i Fædrelandsvennen, Farsunds Avis og avisen Agder, på en positiv måte. Vi har dette året hatt god aktivitet på Facebook og andre nettsider for å delta i debatter og for å nå ut til velgere. Vi har vært aktive med å ta ordet og holde innlegg på møtene.
2010 vil preges av forhandlingene rundt en eventuell fylkessammenslutning og de utfordringer som følger med lokalisering av tjenester og felles strategier og styringsrutiner.
Fylkestinget vil også få flere veisaker da Stortinget har vedtatt å overføre en stor del av riksvegnettet til fylkeskommunene fra 2010.

Astrid Bekkenes og Melinda Kvinlaug

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**