Venstre sier nei til røykeforbud

Østre Toten Venstre sier nei til at kommunens ansatte skal nektes å røyke på kommunal eiendom i arbeidstida.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

” Vi hadde en drøfting av saken mellom medlemmer i styret og kommunestyregruppa tirsdag kveld, og vi ble enige om en uttalelse der vi synes det er å gå for langt av kommunen som arbeidsgiver å nekte sine ansatte å røyke utendørs på kommunens eiendom i arbeidstida. Vi mener kommunen heller bør henvise til røykere ansatte som besøkende – til godt synlige og merkede plasser utendørs” sier Dag Løken, leder i Østre Toten Venstre.

I dag torsdag samles administrasjonsutvalget i kommunen for å ta stilling til rådmannens forslag om å innføre røykeforbud på alle kommunens eiendom for kommunens ansatte i arbeidstida. Venstre er representert i utvalget med Geir Rune Nyhus, leder av kommunens helse- og omsorgsutvalg.

” Nyhus står bak vår uttalelse på lik linje med andre styremedlemmer og kommunestyrerepresentanter. Vi mener rådmannens forslag til vedtak er hakket for overmyndersk, og at kommunen bør forholde seg til røykeloven som den er. Vi skjønner intensjonen bak forslaget, men tror ikke denne er tjent med en så restriktiv holdning. I den grad noen plages av andres røyking, mener vi dette bør kunne tilpasses gjennom samråd på arbeidsplassen” uttaler leder Dag Løken på vegne av Østre Toten Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**