NHO om Grimstad

Grimstad er satt på Robek-listen. Dette kommenterer regiondirektør i NHO i et intervju i dagens Næringsliv 27.01. Intervjuet har fått kommunestyrerepresentant Odd Bjørn Ness, til å skrive dette innlegget som sto på trykk i Agderposten i går.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

En NHO-direktørs opplevelser
“Her har kommunen fått en god og pedagogisk rapport med klare anbefalinger, men uten at jeg opplever at kommunen i praksis er villig til å ta tak i problemene.”
“Jeg opplever fullstendig handlingslammelse.”
“Men det forferdelige er at den politiske ledelse ikke rydder skikkelig opp.”

Det er regiondirektør i NHO på Sørlandet som sier dette i et stort “utbrettsintervju” med Dagens Næringsliv den 27.01. Utgangspunktet er at NHO har rapportert Grimstad kommune inn for KOFA. Rapporteringen er basert på det som fremkommer i Kontrollutvalgets rapport til kommunestyret i Grimstad i desember 2009.

Som kommunestyrerepresentant og varamann til kontrollutvalget, har jeg fulgt ganske godt med i denne saken. Saken dreier seg om uforstand, ukunnskap, lettvinthet, og manglende intern kontroll i den kommunale administrasjon. At det som har skjedd, kunne skje, er meget uheldig, og det er selvsagt helt ok at NHO har koblet inn KOFA. Mye mer kunne vært sagt om denne saken, som har provosert flere enn NHO og Siri Mathiesen.

Saken er altså gal nok i utgangspunktet for Grimstad kommune. Det blir da ganske forstemmende å lese at en regiondirektør i NHO – på et subjektivt grunnlag — med bakgrunn i hva hun “opplever” eller ikke opplever — nærmest kan diskreditere en hel kommune. For hun sier jo at “kommunen” mer eller mindre aksepterer det hele, og ikke er interessert i å forhindre gjentagelser. Det er jo en meget alvorlig beskyldning, og etter min mening ikke begrunnet i fakta. Jeg synes vi må kunne kreve at Siri Mathiessen begrunner sine påstander. “Jeg opplever /opplever ikke .” holder ikke.
Det kunne også vært interessant å få vite hvem Siri Mathiessen sikter til når det gjelder “politisk ledelse” – i en kommune som ikke er parlamentarisk styrt – og hva en “skikkelig opprydning” — i forhold til det som er gjort i kommunen — skulle gå ut på. Ikke begrunnet i hennes “opplevelser” eller mangel på slike, men i fakta, lover og regler.
Har hun noe annet å fare med enn synsing, vil det være nyttig å få det på bordet slik at vi får oppskriften på hvordan vi skal få “ryddet skikkelig opp, ta tak i problemene og komme oss ut av handlingslammelsen”. Har hun ikke noe å fare med, har kanskje prosessen avdekket at det ikke bare er i Grimstad man trenger å rydde opp.

Odd Bjørn Ness
Kommunestyre-representant i Grimstad