Årsmelding fra Fylkestinggruppa i Aust-Agder 2009-2010

Fylkestinggruppa har bestått av Marianne Sigurdson Lyngvi og Øystein Haga.
Det har vært syv fylkestingsamlinger i 2009. Fem ordinære fylketingsmøter, fem komitémøter og to temamøter om budsjett og samarbeidet med felles handlingsplan for Agder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

I løpet av høsten 2009 omorganiserte fylkestinget seg. Vi forlot komité modellen og startet opp med rene fagkomiteer. MarianneS. Lyngvi ble valg inn i Samferdsel- og miljøkomiteen. Øystein Haga i kultur og næringskomiteen. Dessuten er Øystein Haga medlem av fylkesutvalget. Anne Midtlien er varamedlem til fylkestinget.

Toppen av fylkestingslista: Tredjekandidat Anne Midtlien, førstekandidat Øystein Haga og tredjekandi

Foto: Venstre

På bildet fra venstre Anne Midtlien, Øystein Haga og Marianne S. Lyngvi.

Venstre er fortsatt en del av opposisjonen og har et valgteknisk samarbeid med Fr.p, H og P.P. Etter stortingsvalget fikk vi en ny opposisjonsleder i Arne Thomassen fra H. Det valget støttet V. Samarbeidet i opposisjonsgruppa er bra. Opposisjonen leverte felles budsjett og handlingsplan også i år. Vi vektla spesialundervisning, forebygge feilvalg og danselinje på Dahlske v. skole. Dessuten støtte prosjekter om forskningen rundt veksten av krypsiv i våre vassdrag. Aust-Agder står overfor store utfordringer på investeringssida: nytt kulturhistorisk senter i Arendal ble utsatt fordi staten ikke fulgte opp sine løfter, det beklaget vi.

Men ny videregående skole blir bygd i Arendal og får navnet Sam Eyde videregående skole, etter et forslag fra Marianne S. Lyngvi. Ellers har vi også fått gjennomslag for sikkerhetsbelter i skolebusser.
2009 har vært preget av stortingsvalget med avisinnlegg og debatter i radio og TV. Men det har også vært plass til fylkestingsaker: Vi har hatt interpellasjoner om IKTstøtten i skolene, frister for behandling av kulturstøtte, rutiner for kontakt med Agderbenken om saker som berører fylket vårt. Øystein Haga var i TV-debatt mot fylkesordføreren om fylkets millionstøtte til VM i Offshore i Arendal. Vår lille fylkestinggruppe har som mål å være godt synlig i mediebildet i Aust-Agder.

2010 vil preges av forhandlingene rundt en eventuell fylkessammenslutning og de utfordringer som følger med lokalisering av tjenester og felles strategier og styringsrutiner.

Resultatet får vi til kanskje til behandling før sommeren 2010.
En felles regionplan vil være et godt styringsverktøy i denne prosessen og vi skal love våre velgere å være godt synlig for en ryddig sammenslutning av Agderfylkene til en slagkraftig Region i sør.
Fylkestinget vil også få flere veisaker da Stortinget har vedtatt å overføre en stor del av riksvegnettet til fylkeskommunene fra 2010. I Aust-Agder skal det overføres 573 km veger fra staten til fylkeskommunen.

Marianne S. Lyngvi og Øystein Haga

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**