Norskfaget er det største faget på skolen. Likevel lærer ikke elevene å skrive

Norskfaget er det største faget på skolen. Likevel lærer ikke elevene å skrive, skriver Cedrik Andersen Lyngroth og Jon Tingvold i Grimstad Unge Venstre i forslag til uttalelse fra årsmøtet i Agder Venstre kommende helg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Forslagsstiller: Cedrik Andersen Lyngroth og Jon Tingvold, Grimstad Unge Venstre
Agder Venstre vil ha skriving og presentasjonstrening som eget fag i skolen

Bok

Foto: Microsoft

Norskfaget er det største faget på skolen. Likevel lærer ikke elevene å skrive.

Agder Venstre er bekymret for det økende antallet elever som sliter med lese og skrivevansker etter grunnskolen. Å kommunisere skriftlig og muntlig er to av de helt grunnleggende ferdighetene som skal læres på skolen. Da er det bekymringsverdig at skriving og presentasjonsterning nedprioriteres i ungdomskolen og den videregående skole.

Norsk er ikke lenger bare norsk. Norskfaget har blitt en smørje av masse forskjellig fagkunnskap som skal læres. Et lite mylder av det som læres i løpet av noen få måneder kan gjengis slik:

Den ene timen har man litt nynorsk, den andre litt diktanalyse eller novelletolkning, så en time om en forfatter fra en av de mange kulturelle epokene, neste time litt generelt om epoken eller om det norske språket i det tidsrommet, språkdebatten, så ser man en film, så litt om reklame og sammensatte tekster, litt om argumentasjon, litt om retorisk analyse, litt om lyriske virkemidler, og litt annet her og der.

De færreste greier å fokusere på to ting på en gang. Og med så mye faglig innhold er fokus så å si alltid på innholdet i stilene og presentasjonene, ikke formen. Aldri får elevene konsentrert seg om å skrive raskere, enklere, mer overbevisende eller mer interessant. Elevene får utdelt pen og papir, men unntak av lærerens små rettelser i margen, må de selv finne ut hvordan en godt skrevet tekst skal se ut.

Agder Venstre vil derfor opprette et eget fag for presentasjon og skrivetrening. Slik kan elevene lære å skrive mer overbevisende tekster og skape mer levende presentasjoner, samtidig som elevene får konsentrert seg om skrivingen/det muntlige.

Etter endt skolegang sier mange av elevene at de nesten ikke har lært noe i norskfaget de siste årene på skolen. Det til tross for at faget er det største i den videregående skolen. Norskfaget mangler en god struktur og elevene mister oversikten over hva de skal kunne.

Agder Venstre foreslår derfor at resten av norskfaget deles opp på en mer oversiktlig måte. Grøten norskfaget er i dag må bort, og faget må være oversiktlig nok så elevene vet hva som skal læres og hvorfor de skal lære det.

Agder Venstre vil at:
o Skriving og presentasjonstrening blir et eget fag på ungdomskolen og videregående. Eksempler på ting som et slikt fag bør inneholde og som ikke læres i dag er: substantivering, passiv form, skrive korte setninger og avsnitt, unngå forkortelser, dele opp teksten i lister og tabeller, øvd på å skrive gode overskrifter og ingresser, øve på variert stemmebruk, lage virkningsfulle powerpointer, snakke med og uten manus og virkningen av historiefortelling innenfor presentasjon.
o Resten av norskfaget splittes opp i flere fag med klarerer mål og struktur enn i dag. For eksempel bør språkhistorie og kulturhistorie bli et eget fag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**