Mandal Venstre foreslår: Utbygging av trasé for lyntog bør samordnes med utbygging av ny sikker E-39 mellom Lyngdal og Kristiansand

Utbygging av trasé for lyntog bør samordnes med utbygging av ny sikker E-39
mellom Lyngdal og Kristiansand, foreslår Mandal Venstre til årsmøtet i Agder Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


Forslag til politisk uttalelse fra Agder Venstre
Forslagsstiller: Mandal Venstre

Utbygging av trasé for lyntog bør samordnes med utbygging av ny sikker E-39
mellom Lyngdal og Kristiansand

Årsmøtet til Agder Venstre konstaterer med stor bekymring at stamvegen E 39 mellom
Lyngdal og Kristiansand er en av de vegstrekningene på det norske europavegnettet som
dårligst standard sett i forhold til trafikkbelastning. Dette er et resultat av en uforsvarlig
nedprioritering av denne vegstrekningen gjennom mange år. Samtidig har transporten av gods
og mennesker langs vegstrekningen vist en betydelig økning.
Denne utviklingen har medført en stor miljøbelastning, og et uakseptabelt høyt antall ulykker
med drepte og hardt skadde mennesker. Ut fra etiske og miljømessige hensyn bør samfunnet
ikke lenger akseptere slike konsekvenser av en feilslått samferdselspolitikk.
Agder Venstre mener at ny E-39 mellom Lyngdal og Kristiansand raskt bør planlegges og
bygges ut med midtdeler og til minimum 3-felt standard.

Samtidig mener vi at samfunnsutviklingen i årene som kommer vil kreve en helt annen
vektlegging av behovet for effektiv og miljøvennlig kollektivtransport. Vi mener derfor at
samferdselsmyndighetene allerede nå må ta hensyn til kravet fra de aller fleste partier på
Stortinget om å utrede høyhastighetsbaner med sikte på utbygging mellom de store byene i
Sør-Norge. På Agder må traseen for høyhastighetsbanen selvsagt legges nært byene og
befolkningssentraene. Dette vil stille store krav til detaljplanlegging for å forhindre uønsket
belastning på miljøet. Ved å se planlegging av ny stamveg og ny jernbanetrasé i sammenheng,
kan slik miljøbelastning bli så liten som mulig. Samtidig kan man ved å ta hensyn til behovet
for trasé for høyhastighetstog allerede ved planleggingen av ny stamveg, sørge for at de totale
utbyggingskostnadene for veg og bane blir sterkt redusert.

Norsk Bane og Deutsche Bahn har beregnet at reisetid med høyhastighetstog fra Kristiansand
til Mandal blir 15 minutter, til Lyngdal 25 minutter og til Flekkefjord 35 minutter. Et slikt
kollektivtilbud vil medføre et enormt potensial for en positiv samfunnsutvikling og
befolkningsutvikling på Sørlandet, og vil bidra til at Agderbyen, Mandalsregionen og
Listerregionen kan vokse sammen.

Strekningen mellom Lyngdal og Kristiansand er den delen av stamvegen på Sørlandet som
har vært gitt lavest prioritet i samferdselsplanleggingen hittil. Agder Venstre mener at fordi
planlegging av ny trasé for stamvegen her er på et tidlig stadium, så ligger forholdene vel til
rette for også å ta hensyn til behovet for høyhastighetsbane når denne vegtraseen skal
planlegges og utbygges.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**