Skiltingen i Grimstad sentrum

Venstre vil stramme inn!
Buttikkeieres håndtering av regler for skilting og reklame har skapt reaksjoner og diskusjon i Grimstad den siste tiden. Her kan du lese ordførerens svar på Øystein Hagas spørsmål om akkurat dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

– Fint å få denne forespørselen, dette dreier seg både om byens ansikt og dens identitet. I en vakker by som Grimstad må det være strenge regler for reklameplakater og skilting. Samtidig må det være mulig å drive butikk i byen. Men jeg vil tro at skilting i samsvar med byens estetiske uttrykk også øker den gode opplevelsen av å handle her — slik at et vakkert bymiljø også er god butikk.

– Grimstad kommunes skiltvedtekter er fra høsten 2001 og tilgjengelige blant annet på kommunens nettsider under byggesaker. De må sies å være strenge, og har i tidligere perioder også ført til behandling i kommunestyret av i alle fall en sak som må sies å være på detaljnivå i forhold til den utviklingen med glorete reklameplakater som vi opplever flere steder i byen i dag. Mange har for eksempel spurt seg hvordan Expert på Odden kan ha fått tillatelse til å dekke alle vindusflater med oransje reklame. Det gjør muligens butikken godt synlig, men pent er det ikke. Jeg skal komme tilbake til den saken.
– Skiltvedtektenes hovedregel er
– ALT ANNET er søknadspliktig. Og så er skiltvedtektene strenge på hva som KAN tillates — rommet for skjønn i behandling av søknaden er i mange tilfelle ikke stort. For eksempel sier vedtektene at (§3.3 Plassering, andre ledd):

– Omtalte reklamer på vindusflatene til Sørlandssol AS (Brun og blid) og Expert v/Odden er ikke omsøkt og er derfor å anse som ulovlig oppført. Kommunen har nå startet behandlingen av slike ulovlige tiltak i henhold til plan- og bygningsloven.

– Prosessen går ut på først å tilskrive virksomhetene og informere at reklamen er søknadspliktig. Samt be om redegjørelse og gi anledning til å sende søknad. Virksomheten sender inn redegjørelse/søknad. Kommunen må da ta stilling til om reklamen kan godkjennes eller avslås.
– Ved avslag varsles det etter forvaltningslovens § 16 om pålegg om fjerning av reklamen i medhold av pbl. § 113 samt at det samtidig varsles om tvangsmulkt i medhold av pbl. § 116a ved et eventuelt pålegg om fjerning. Avslaget kan jo påklages og da må denne prosessen gå sin gang, dvs klage til TU og deretter Fylkesmannen for endelig avgjørelse.
– Dersom vi ikke mottar søknad, men kun redegjørelse uten nabovarsel og derfor ikke kan behandle den som en søknad, sendes det ut brev med varsel om at vi vurderer pålegg om fjerning samt varsel om tvangsmulkt ved eventuelt pålegg. Utfallet kan bli til slutt at det sendes pålegg om fjerning med tvangsmulkt innen en gitt frist.
– Men som sagt, og uten at jeg skal foregripe søknadsbehandlingen: En ting er at det ikke er søkt. Et annet forhold er at skiltvedtektene sier at "Reklameinnretninger tillates ikke plassert på ..vesentlige deler av vindusflater".

– 2. Hvilke virkemidler har vi for å motvirke skiltforsøpling?

– Vi har skiltvedtektene, som jeg har redegjort for. Dessuten har vi meget gode estetiske retningslinjer som er vedtatt av kommunestyret, som behandler dette på en god, overordnet måte. Jeg forutsetter at kommunen aktivt bruker disse virkemidlene i all saksbehandling.

– 3. Kan Ordføreren ta initiativ til en grundig gjennomgang av skilting og reklamepraksisen i Grimstad?

– Ja, og det har jeg allerede gjort, sammen med rådmannen. Som det framgår av det jeg har sagt, vi trenger ikke flere virkemidler, vi trenger at det regelverket vi har i dag etterleves.
– Jeg skal på et medlemsmøte med Grimstad Min By 24. februar og vil ta saken opp der. Jeg vil også ta initiativ til at alle medlemmer av foreningen får tilsendt skiltvedtektene og de estetiske retningslinjene.
– Kommunen har begrenset med ressurser til å drive en utstrakt kontroll. Det er derfor bra om folk som sier fra om ny skilting som kan være i strid med regelverket.
– Kommunen er — med den oppmerksomhet som har vært om saken de siste ukene — allerede klar over en del skilting som kan være i strid med vedtektene: Det gjelder blant annet et svært stort reklameskilt for RIMI som står midt ute på parkeringsplassen i Øygardsdalen.

– Spørsmålet om skiltpraksis i Grimstad kommune er viktig også i et annet perspektiv. Kommunen har et regelverk på området, men det er ikke blitt håndhevet godt nok. En del butikker har — med eller uten kjennskap til hva som er lov — satt opp reklameskilt som åpenbart er ulovlige, mens andre lojalt har fulgt vedtektene. Hvis borgerne i Grimstad så ikke ser at det skjer noe med reklameskilt som åpenbart må være i strid med vedtektene, skapes det igjen tvil om kommunen behandler like saker likt. Et slikt forhold, som stiller spørsmål ved tilliten til kommunen, kan Grimstad kommune ikke la være å gjøre noe med.
– Nettopp å bygge opp igjen tilliten til kommunens forvaltning som lokal myndighet er en hovedsak i 2010. Etter å ha drøftet dette med rådmannen, tror jeg vi gjennom året vil få se mange eksempler på at kommunen tar tak i saker som dessverre er blitt liggende. Det ser jeg fram til!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**