Veiprising og Bybanen til alle bydeler

Byen tåler ikke den massive veksten i privatbilisme vi har fått de senere årene, skriver Hans-Carl Tveit i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Den voldsomme luftforurensningen vi hadde i Bergen for et par uker siden viste med all tydelighet at transportmønsteret i Bergen ikke er bærekraftig. Byen tåler ikke den massive veksten i privatbilisme vi har fått de senere årene. Folks helse og miljøet står på spill og vi betaler en altfor høy pris for at det politiske flertallet i byen vår mangler evne og vilje til å innføre langsiktige tiltak som får bilistene ut av bilen og over på kollektive transportmidler. For selv om perioden hvor vi fikk målinger godt over fareverdiene ikke varte så mange dager, hadde vi flere uker med forurensing som lå tett opp til det kritiske punktet hvor både barn og unge, astmatikere og andre med kroniske luftveissykdommer levde på en knivsegg og slet med helsen.

Forurensningen var høy var det for mange, men ikke “farlig”. Eller var det nettopp det som var tilfelle. For kan man med hånden på hjerte si at det er en absolutt faregrense når vi i ukevis har målinger som ligger tett opp til en teoretisk faregrense. Vi mennesker er forskjellige og har ulik toleransegrense for påvikning fra miljøet rundt oss. Alder har også noe å si i forhold til hva vi tåler av forurensing. Det er ikke bare når varsellampene på målestasjonen på Danmarksplass lyser rødt at vi med hånden på hjertet kan si at nå er det fare på ferde. Det er nok mange Bergensere som burde ha holdt seg innendørs i mye lengre perioder enn det som har vært anbefalt.

Er ikke tiden nå inne til å si at nok er nok. Vi kan ikke vinter etter vinter leve på “faregrensen” bare fordi bilistene fritt skal kunnet få kjøre seg selv og matpakken sin til arbeid, uten at det får konsekvenser. Tåler vi flere slike vintre vi har hatt i år og bør vi ikke snart komme på offensiven og være føre var?

Løsningen finnes og andre byer i verden har gjennom ulike trafikkdempende tiltak klart å få til en betydelig reduksjon i biltrafikken og dermed klart å senke utslippene så det virkelig monner. Det store spørsmålet er bare om det styrende Byrådet i Bergen tørr sette i verk de nødvendige tiltakene på permanent basis og ikke lenger bare skyve problemet foran seg i håp om at vinden bokstavelig talt skal snu. Det er såre enkelt. Styrk kollektivtrafikken og innfør rushtidsavgift.

Det er dokumentert fra andre byer som har slitt med samme problemet som oss her i Bergen at det virker. Veiprising har en dokumentert dempende effekt på bruken av privatbiler, spesielt når det gjelder arbeidsreiser. Det er i rushtiden trafikken er tyngst, med alle bilistene som kjører seg selv og matpakken sin. Vi i Venstre mener at veiprising representerer en rettferdig omfordeling fra bilistene til kollektivbrukerne forutsatt at inntektene utelukkende brukes til å styrke kollektivtrafikken.

Ved å innføre veiprising/rushtidsavgift, kombinert med en finansieringspakke for en raskere utbygging av bybanen en det som Byrådet legger opp til, samtidig som busstilbudet økes kraftig, kan vi slippe å oppleve alle de problemene vi har hatt så langt denne vinteren. Tiden for de store vei prosjektene, som kun har til hensikt å lose en voksende bilpark inn og ut av sentrum må stoppes. Historien burde for lengst har lært oss at det ikke er mulig å bygge seg ut av trafikkproblemene i Bergensdalen ved hjelp av flere veier.

Det er heller ikke troverdig når Byrådet ønsker å bygge en Arnatunell som skal ende på Nygårdstangen. Det Arna trenger er en tunell som fører gjennomgangstrafikken inn på en ny ringvei øst som kan kobles på Midttun – Hop linjen slik at også den bydelen får direkte adgang til det overordnet ringveisystem utenom den trange Bergensdalen samtidig som gjennomgangstrafikken i Åsane reduseres kraftig.

Så “hva nøler I efter?”
Start prosessen nå og innfør rushtidsavgift, slik at vi slipper nok en vinter hvor varsellampene lyser gult i flere måneder og rødt kanskje i ukesvis.

Kjære Byråd, lag en veiprising modell med rustidsavgift NÅ, som har maksimal innkreving i rushtiden både om morgenen og om eftermiddagen og billigere å kjøre resten av døgnet og hvor de økte inntektene kun skal brukes til styrke kollektivtrafikken og forsere bybane utbyggingen, slik at vi kommer raskere til Åsane og Loddefjor enn med dagens bompenger som først vil gi Bergen et komplett bybanesystem om 20 år. Disse tiltak skal dere få både min og Venstres fulle støtte til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**