Årsmelding for Vest-Agder Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

ÅRSMELDING FOR VEST-AGDER VENSTRE 2009

STYRET

Styret i Vest-Agder Venstre har i 2009 bestått av:

Leder: Emil Pedersen
Politisk nestleder: Melinda Kvinlaug(også fylkestingsrepresentant)
Organisatorisk nestleder: Torgrim Olsen
Kasserer:Ingeborg Haughom
Sekretær:Ann Osaland
Styremedlem:Arild Berge
Styremedlem:Gunn Norbakk
Styremedlem:Trond Birkeland
Styremedlem:Graham Cordwell
Styremedlem:Bjørg Vestrheim(for Venstrekvinnelaget)
Styremedlem: Kathrine Hald(for Unge Venstre), senere Ingvild Thorsvik

Varamedlemmer: Torunn Sandvand, Eva Kvelland, Aksel Børre Nilsen
Revisorer:Eilert Gahrsen og Solveig Nilsen

REPRESENTASJON
Anne Margrethe Larsen var vår stortingsrepresentant fram til valget i september. Hun var medlem av Utenrikskomiteen. Eva Kvelland sitter i Venstres sentralstyre.I Rikspolitisk nettverk har det vært flere innom: Anne Margrethe Larsen, Jan Kenneth Stavenes, Eva Kvelland, Ingvild Thorsvik, Dag Vige, Emil Pedersen, Arild Berge og Solveig Nilsen. Årsaken til det store antallet er at noen av medlemmene av valgkamputvalget midlertidig gikk inn i nettverket da dette forberedte valgkampen.Det opprinnelige RPN besto av Solveig, Eva, Jan Kenneth og Anne Margrethe. Emil Pedersen var som fylkesleder medlem av Venstres landsstyre. Melinda Kvinlaug og Astrid Bekkenes er med i fylkestinget. Melinda sitter i Hovedutvalget for Utdanning og Kultur(HUK) og er vara til Fylkesutvalget mens Astrid sitter i Hovedutvalget for Samferdsel, Areal og Miljø(SAM) og i Valgstyret og er vara til Administrasjonsutvalget. Finn Skuland sitter i Landbruksnemnda.

SAMARBEID MED SIDEORGANISASJONER
Vest-Agder Venstre har et godt samarbeid med sideorganisasjonene. Både Venstrekvinnelaget og Unge Venstre har fast representant i fylkesstyret og har møtt på de fleste styremøtene.

MØTEVIRKSOMHET OG AKTIVITETER
Det har vært avholdt 8 styremøter i 2009, derav ett felles med Aust-Agder Venstre. Det har vært sendt 6 politiske uttalelser fra styremøtene til de viktigste avisene i Vest-Agder.Samtlige uttalelser er tatt inn i ei eller flere aviser.

I juni var det tradisjonell sammenkomst hos Dag Vige på hytta hans. Ann Osaland møtte der.
I juli var det tradisjonell sommersamling hos Tora og Anders Buestad i Lillesand der en rekke venstrefolk med Odd Einar Dørum i spissen var tilstede. Eva Kvelland, Kathrine Hald, Ann Osaland og Emil Pedersen møtte. Emil har forøvrig møtt 4 ganger i landsstyret. Ann Osaland møtte på en kommunalkonferanse i høst.

UTSENDINGER TIL VENSTRES LANDSMØTE
Fylkesårsmøtet valgte disse utsendingene til landsmøtet i Stavanger 24.-26.april:Dag Vige, Arild Berge, Kathrine Hald, Solveig Nilsen, Graham Cordwell og Emil Pedersen. Sistnevnte var delegasjonsleder. Med på landsmøtet var også 3 frivillige observatører fra Vest-Agder.Anne Margrethe Larsen møtte som Vest-Agder Venstres stortingsrepresentant.

MEDLEMMER
Vest-Agder har 12 lokallag med 273 betalende medlemmer pr. 31.desember 2009. Tilsvarende tall var i fjor 240.

ØKONOMI
Fylkeslaget har en relativt brukbar økonomi.

VENSTRESKOLEN MM.
Det har ikke vært avholdt noe kurs i regi av fylkeslaget i 2009. Valgkampskolen ble avholdt i samarbeid med Kristiansand Venstre.

VALGKAMP OG VALG
I Vest-Agder Venstre var følgende med i valgkamputvalget: Emil Pedersen(leder), Anne Margrethe Larsen, Dag Vige, Solveig Nilsen, Stein Inge Dahn, Arild Berge, Ingvild Thorsvik og Torunn Tjomsland. Utvalget holdt 5 møter før sommeren og en rekke senere fram til valget. Det ble samarbeidet en del med Aust-Agder Venstre. Samtlige kommuner i Vest-Agder ble besøkt og mottok valgmateriell. Valgresultatet ble 3,1 %, noe som i likhet med resultatene i resten av landet var en gedigen skuffelse.

KONTAKT MED MEDIA
Fylkesleder har hatt 5 separate leserinnlegg i de største avisene i fylket utenom styrevedtakene. Samme innlegget ble som regel tatt inn i flere aviser. Emil Pedersen var på NRKs morgensending ved en anledning. Han er også et par ganger blitt kontaktet av osloaviser. Torgrim Olsen har vært frampå med leserinnlegg både i Lindesnes og Fædrelandsvennen. Ikke minst har Anne Margrethe Larsen vært aktiv med en rekke leserinnlegg og dessuten opptredener både i lokal-TV og radio. Hun har også fått oppslag i Fædrelandsvennen og ikke minst i Farsunds avis og Agder. Det må likevel nevnes at en rekke leserinnlegg og andre henvendelser til Fædrelandsvennen dessverre ble neglisjert.
Vest-Agder Venstres nettsider blir ofte besøkt av journalister som finner informasjon der. Det er derfor særs viktig å skrive på disse, noe som jevnlig er blitt gjort. Særlig under valgkampen ble det lagt ut mye her. Nettsidene formidler også informasjon til medlemmer og andre interesserte.

FYLKESSEKRETÆR
Fra 1.august ble Jan Kløvstad ansatt som fylkessekretær i 40% stilling fordelt på Vest-og Aust-Agder. Han sto på for fylkeslagene og lokallagene fra første dag.

NOEN VIKTIGE MÅL FOR 2010
Det er viktig å få større aktivitet på alle lokallagenes hjemmesider. Hvert lokallag må legge ut stoff om det de foretar seg slik at fylkeslaget kan holde seg orientert om hva som foregår lokalt. Sist, men ikke minst: lokalpressa må kunne hente stoff her. Dette vil synliggjøre vår politikk bedre.
Det er sannsynlig at det blir et Agder venstre i 2010, og dette må bidra til å gjøre Venstres politikk i Agder mer fremtredende og samtidig styrke landsdelens betydning innad i Venstre. Nominasjonskomiteen for fylkestinget må få til ei liste med sterke navn, og det samme gjelder for venstrelistene i kommunene. Partiet må få flere medlemmer, gjerne yngre mennesker som kan gi rekruttering nedenfra. De sterke bånd mellom aust og vest må ytterligere styrkes. Det viktigste arbeidet er uten tvil å bygge organisasjonen. Landsdelen må igjen få et sterkt Venstre!

Styret i Vest-Agder Venstre
v/Emil Pedersen