Vellykket årsmøte

Alvdal Venstre avviklet sitt årsmøte 26. januar med 13 medlemmer tilstede. Møtet ble holdt i koselige omgivelser på det relativt nyåpnede Huldra på Steia. I tillegg til middag og ordinære årsmøtesaker, var også Knut Poppe fra Steiaprosjektet invitert til å snakke litt om planer og ideer som det jobbes med i dette prosjektet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Årsmøtet gjenvalgte Anders Wahl (bildet) til leder, og det ble også gjenvalg på Inge K. Haugen og Solfrid Brandvold til styret. Mali Hauen og Thor-Arve Vartdal var ikke på valg i år. Til revisor ble Lars Ernst Jonsmoen gjenvalgt, og Ola Eggset ble gjenvalgt til valgkomiteen. Delegater til fylkesårsmøtet ble Ola Eggset og Anders Wahl, med Sigmund K. Paaske og Inge K. Haugen som varamenn.

Anders Wahl

Foto: A. Tronstad

Årsmelding fra styret (som er gjengitt nedenfor) og årsmelding fra kommunestyregruppa ble vedtatt, og det samme ble regnskapet.

Årsmelding for 2009 fra styret i Alvdal Venstre

Styret i Alvdal Venstre har i 2009 bestått av:

Anders Wahl (gjenvalgt til styremedlem for to år, leder for ett år)
Thor Arve Vartdal (sekretær, ikke på valg i 2009, permisjon fra styret fra august 2009)
Inge K. Haugen (kasserer, ikke på valg i 2009)
Solfrid Brandvoll (styremedlem, ikke på valg i 2009)
Mali Hauen (styremedlem, gjenvalgt for to år)

Valgkomite:
Ola Eggset (leder, ikke på valg i 2009)
Sigmund K. Paaske (valgt for to år)

Revisor:
Lars Ernst Jonsmoen (gjenvalgt for ett år)

Fylkesstyret:
Stein Hoset har vært styremedlem i Hedmark Venstre.

Lokalpolitikk:
Venstre har i 2009 tre representanter i kommunestyret (Ola Eggset, gruppeleder, Mali Hauen og Stein Hoset), og en representant i formannskapet/fast utvalg for plansaker (Mali Hauen). Det har vært avholdt gruppemøter foran alle møter i disse utvalgene. Odd Uglem har vært leder i kontrollkomiteen.

Møtevirksomhet i 2009:
Årsmøte 13. januar 2009 på Tronsvangen Seter med 10 medlemmer til stede.
Styremøter: Det er avholdt 7 styremøter i perioden: 21. januar (felles med Tynset og Tolga), 27. januar, 28. april, 13. mai (felles), 23. juni, 17. august (felles), 12. januar 2010.
Medlemsmøter/åpne møter: Det er avholdt 5 møter i perioden: 17. mars (temamøte om klimaplanen), 19. juni (fellesmøte med Tolga og Tynset på Tolga om landbrukspolitikk m/bl.a. Ola Elvestuen og Erik Ringnes), 26. august (fellesmøte med Tolga og Tynset på Tynset om næringsutvikling m/bl.a. Terje Breivik), 8. september (åpent møte om landbrukspolitikk i Aukrustsenteret m/bl.a. Erik Ringnes), 24. november (medlemsmøte i Alvdal om den kommunale klima- og energiplanen).

Andre aktiviteter:
Året har vært preget av et utstrakt samarbeid mellom venstrelagene i Tolga, Tynset og Alvdal. Etter at Tolga Venstre ble stiftet i oktober 2008 har det vært et godt og aktivt samarbeid på styrenivå mellom de tre kommunene. Det er blitt arrangert flere større temamøter i alle kommunene, og samarbeidet har gitt oss muligheter til å få dyktige innledere og paneldebattanter på møtene, og dette har vært utbytterikt både for styrene og medlemmene.

På forsommeren fikk vi plantet 10 nye bjørker i Steigjela etter at de fleste av de bjørkene som vi hadde plantet ut tidligere hadde dødd. Med masseutskifting, profesjonell grave- og plantehjelp og større innsats med vanning ser det ut til at plantene vil klare seg.

Hovedfokus i 2009 har vært valgkampen foran stortingsvalget i september. Resultatet i Alvdal gjenspeilte i stor grad det relativt dårlige valgresultatet på landsbasis. Venstre fikk i 2009 47 stemmer i Alvdal (mot 79 i 2005). Styret vil likevel oppsummere valgkampen som aktiv og god. Spesielt framheves god PR rundt gratislotteriet med et maleri av Unni-Lise Jonsmoen som hovedpremie. Lotteriet var et samarbeidsprosjekt med Tolga og Tynset.

Alvdal var representert i valgkampåpningen på Tolga med starten på lotteriet. Det ble arrangert 4 stands i Alvdal i valgkampen, og vi deltok på felles stand i valgkampinnspurten på Tynset. Utdeling av valgmateriell til alle husstander i kommunen.

Alvdal Venstres hjemmeside (https://www.venstre.no/hedmark/alvdal) har vært aktiv fram mot valget i september, men mindre aktiv etter valget. Lokalavisene har ved flere anledninger brukt hjemmesiden som kilde i sin nyhetsdekning.

For styret i Alvdal Venstre
Anders Wahl (leder)