– Det er viktig at personer med handikap kommer greit inn på bussen

– Det er viktig at personer med handikap kommer greit inn på bussen. De har akkurat samme rettigheter som oss. Vi har mast om busser for funksjonshemmete i fire år, påpekte Eldrerådets nestleder, Aud Fossli, da representanter fra Nettbuss besøkte Eldrerådet denne uken. Aud Fossli er bystyreoppnevnt medlem av eldrerådet, og aktiv Venstremedlem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Les artikkel i Agderposten:

Aud Fossli

Foto: Venstre

Krever merking
Nettbuss får flere busser for rullestolbrukere. Problemet er at brukerne ikke kan vite hvilke busser det gjelder. Eldrerådet etterlyser merking i ruteheftene.

(Marit Elisabeth Strand [email protected] 976 38 152)
Nettbuss Sør har ni linjebusser i Arendal sentrum som kan ta med rullestolbrukere. Problemet er at brukerne ikke kan vite om det kommer en buss med rullestolrampe eller ikke, når de skal ta bussen.

– Det har vært snakk om å merke i ruteheftene hvilke avganger som er tilrettelagt for rullestoler, noe som bør gjøres så snart som mulig. Problemet er at bussene av og til er på service, og at det dermed blir vanskelig å gi en slik garanti, forteller John Isaksen, plan- og driftssjef i Nettbuss Sør AS.

Mast i årevis

På sentrumsbussene tar det ett minutt å få en rullestol inn i bussen med elektronisk rullestolheis. Der er det vanligvis plass til to rullestoler.

– Det skal være lett for alle, både unge og eldre med handikap å benytte kollektivtrafikk, sa Eldrerådets leder, Rolf Christensen.

Få rullestoler på bussen

Nå er det nesten ingen rullestolbrukere som bruker buss.

– Det er veldig sjeldent. Det er forståelig, ettersom man ikke vet om man får plass til rullestolen. Målet vårt er at alle busser skal være tilrettelagt for funksjonshemmete, sier John Isaksen.

Det blir imidlertid stadig flere busser med rullestolheis i Arendalsområdet.

– Vi kjøper alltid busser med rullestolheis når vi skal skaffe nye busser. Men vi bytter ikke ut bussene før vi må. Derfor blir det flere busser for funksjonshemmete, men det tar tid, forklarer Isaksen.

Skal utbedre holdeplasser

Aust-Agder er pilotfylke for universell utforming, og det må derfor også arbeides videre med utbedring av holdeplasser slik at de blir universelt utformet. Fylkeskommunen har bestemt art holdeplassannonsering skal være på plass i løpet av første halvår i 2010.

Det anbefales imidlertid ikke å bygge om eldre busser til universell utforming.

I tillegg til rutebusser i sentrum, er det fire busser på linje 4 til Tvedestrand og Risør som er utstyrt med rullestolheis. Fordi disse bussene er høyere, tar det åtte minutter å få en rullestol inn i bussen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**